Jaipur en Agra - Reisverslag uit Jaipur, India van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Jaipur en Agra - Reisverslag uit Jaipur, India van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Jaipur en Agra

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

06 Augustus 2008 | India, Jaipur

Delhi Jaipur
Om 8 uur vertrokken vanuit Delhi. ,Het is een reis van 6 uur over een redelijke weg, maar het verkeer rijdt hier allemaal een andere kant op op dezelfde rijbaan. In principe rijden ze links, maar er zijn ontzettend veel spookrijders. Om even na drieën komen we aan bij het hotel Bissau Paleis in Jaipur. Het is een oud paleis van een voormalige maharadja. De kamers zijn kleurrijk met veel schilderingen. Het ziet er prachtig uit. We slapen in een hemelbed zonder hemel met een harde planken bodem. Eerst zwemmen in het mooie zwembad, beetje afkoelen en bijkomen. Dan aankleden en met een fietsriksja naar het centrum van de stad. We passen er net in en de indiër die ons moet vervoeren is een oude magere man. Maar als we het niet zouden doen verdient hij ook geen geld. We zijn blij als we er zijn en geven hem een flinke fooi. Jaipur is een chaotische stad met een betere en wat minder goede buurt. We zien koeien op straat en ook varkens. Kippen slachten ze voor je neus en er lagen ook geitenkoppen op de markt. We zijn voor deze mensen ook een attractie, ze kijken, zwaaien, klampen aan en willen je vervoeren in hun rikja of taxi. We eten in restaurant Handi. Daar hebben ze allerlei soorten indisch eten, natuurlijk veel curries en naanbrood met knoflook of kaas. Alcohol drinken mag niet in de indische restaurants, dus geen biertje bij het eten. Dat drinken we later in het hotel. We gaan nog met een motorriksja langs de Hawa Mahal (Paleis der wind) om een foto te maken van het gebouw wat nu verlicht moet zijn. Dat is echter niet zo, hebben ze waarschijnlijk alleen speciaal voor de ansichtkaart gedaan. Maar toch leuke foto's gemaakt. Daarna racen met de riksja tegen onze groepsleden Suzan en Meladen, al foto's makend van elkaar. Na een afzakkertje is het tijd voor bed te gaan.

Jaipur
Om 9 uur met onze bus naar het Amberfort, waar we tot 11.30 uur rond kunnen lopen. Rustig alles bekijken en foto's maken. Verkopers teleurstellen die vanalles willen verkopen. Gelukkig lopen ze niet door het gehele fort, maar staan ze in een apart deel binnen het complex. We zijn bijna bij de bus als het dikke druppen begint te regenen. We bekijken het city paleis in de stad, half in de regen. Gelukkig hebben we de paraplu van Ans onze reisleidster geleend. Binnen kijken we even naar de verschillende musea, maar dat is toch erg benauwd. We lopen buiten wat rond, van overkapping naar overkapping. Uiteindelijk lunchen we in het paleiscafe met Suzan en Meladen (spreek je uit als Mladen). We besluiten terug te lopen naar het hotel (het is droog) dus door de mensen over modderige en met beestenpoep besmeerde straten. De regen maakt het alleen maar erger. Maar we hebben veel bekijks en het is heerlijk om even dichtbij de bevolking te kunnen komen. Onder andere een oude vrouw spreekt Meladen aan. Ze wil weten waar we vandaan komen en schrijft vervolgens Holland op haar arm. Meine man zegt ze. We willen haar geld geven, maar dat wil ze niet. Tineke heeft nog een welpje van de AH en die plakken we op haar schouder, heeft ze een Holland lion. En ze vindt het geweldig!
We nemen een veel te krappe 4 persoons motorriksja naar het hotel, maken foto's maken onder het rijden en zwaaien naar achterliggers.
In het hotel eerst even relaxen en om half zes gaan we met taxis naar het Tigerfort waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Op de terugweg rijden we nog even (tegen meerprijs) richting het Amberfort om een foto van een nu wel verlicht fort te maken. Terug in de stad lopen we in een straatje helemaal vast. Er is ook een festival aan de gang en olifanten, kamelen en veel mensen gaan de stad weer uit. Maar na een kwartier kunnen we toch door naar het hotel.
Hier staat een buffet voor ons klaar voor 300 roepies p.p. (ong. 5 euro). Dan slapen in onze paleislijke kamer met desertcooler (soort airco).

Op weg naar Agra
We staan rond 6.15 uur op en vertrekken om klokslag 7 uur. We gaan eerst op weg naar een vogelpark, waar we met fietsriksjahs doorheen gereden worden. Het zijn krappe bakjes met kleine mannetjes, die ons dan een paar km's door het park fietsen. Ook dit is moeilijk te ondergaan. We zien wat vogels, herten en koeien, best leuk park en mooie onderbreking. We lunchen daar ook en vertrekken vervolgens naar Tigri, een oud ruïne van een maharadja met 3 vrouwen van verschillende religie. Iedere vrouw kreeg haar eigen verblijf. Een harem had hij ook nog (365 vrouwen) vertelt de gids. Het is een prachtig fotogeniek complex, alleen hebben ze hier zeer aanhoudende verkopers en ook kinderen met meelijwekkende gezichtjes. Vreselijk en hartverscheurend.

• 06 Augustus 2008 - 15:34

Sake :

Moi Luitjes

Gaaf hoor de fotos
    Alles uitdraaien en Marjanne even laten lezen
    Als ik op de foto kijk heeft het bij jullie aardig geregend hier is het dertig graden en droog groeten Sake

• 06 Augustus 2008 - 17:19

Rich, Ger, Sem, Daan:

Howdie,

Leuke verhalen. Dirk is al goed verkleurd (zie foto " man bij moskee")
    Die Riksja's zijn niet gemaakt voor europeanen. Wij zaten vacuum in zo'n bakkie.
    Doe voorzichtig en geniet ervan. Wij scheuren over 4 dagen met de sleurhut naar de ardeche. Love, the leupens

• 06 Augustus 2008 - 19:59

Jeanet En Marjan:

Prachtige foto's zeg.
    En weer spannende verhalen. Ben bijna jaloers op jullie.
    Geniet ervan

• 07 Augustus 2008 - 05:48

Henk Crum:

Ik vind het leuk dat jullie ons weer deelgenoot maken van jullie reis. De stukjes zijn leuk om te lezen en wij wensen jullie nog veel plezier en een voorspoedige reis. Met vriendelijke groet Henk en Aline

• 07 Augustus 2008 - 20:55

Agnes:

Leuk om de verhalen te lezen en zeker ook om de foto's te bekijken. Leuk!!!! Geniet lekker nog van de vakantie he ... hier regen, regen, regen en nog eens regen, o ja ... ook nog onweer ;-(

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 08 Augustus 2008 - 04:20

Dirkentineke:

Het is hier erg warm, maar af en toe een heftige regenbui ergens in de middag. We zweten de hele dag. Nu in Varanassi, druk chaotisch, warm, vieze straten, mensen in de ganges enz. Wel even wennen, maar komt goed.
    We zitten inderdaad klem in de riksjas en we zoeken steeds een strong man uit, ookal weet hij waar ie aan begint.

• 08 Augustus 2008 - 07:30

Joop:

Nog geen Delhi-belly?
    Veel plezier nog.

• 08 Augustus 2008 - 18:51

Inge:

Hey wereldreizigers

Ik had helemaal niet door dat jullie nu al op reis zouden zijn. Heel veel plezier en tot over een paar weekjes

liefs Inge