Einde reis, Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Einde reis, Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Einde reis, Beijing

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

30 Augustus 2008 | China, Beijing

Beijing

We komen vroeg aan in Beijing, half zeven woensdagochtend 27 augustus. We worden opgewacht door onze nieuwe gids Linda en gaan naar het hotel, wat dichtbij het centrum van de stad ligt. om geen tijd te verliezen ontbijten we met sultana's en gaan op weg naar de verboden stad. Een immens complex, met zeer veel typisch chinese gebouwen. Het heet de verboden stad, omdat het gewone volk hier niet mocht komen en ook niet mochten weten wat er gebeurde. Het is warm, maar ook hei-ig, of is het smog. We weten het niet, maar het is vervelend licht voor de foto's. We lunchen ook in de verboden stad, lopen vervolgens de kolenheuvel op voor het uitzicht over het complex. Daarna naar het plein van de hemelse vrede, waar meer dan 10 jaar geleden de studentenprotesten zijn geweest. 's Avonds bezoeken we een chinese opera is het van oudste theather van Beijing. Het is zeer bijzonder om te zien en erg kunstig. De muziek is wat apart, maar door de concentratie op het gespeelde en de bijbehorende boventiteling gaat het geluid naar de achtergrond.
De volgende dag staat de excursie naar de chinese muur en het zomerpaleis op het programma. Allereerst laat de chauffeur ons een behoorlijke glimp van het olympisch stadion zien door 2 keer langs te rijden. We zien het vogelnest goed en het zwembad iets minder goed (Je kunt hier verder met geen mogelijkheid komen). Bij de juiste locatie van de muur lopen we het rustige, maar iets steilere deel. De stappen zijn onregelmatig en soms treden en soms gewoon een steile wand. Hier loop je in ieder geval niet in rijen naar boven en dat is ook mooi voor de foto's. De andere zijde is drukker omdat Mao daar ook heeft gelopen, voor ons niet echt belangrijk.
Het zomerpaleis heeft een wandelgalerij van meer dan 700 meter., voorzien van prachtige schilderingen. We eindigen bij de marmeren boot en steken vervolgens zelf het parallel gelegen meer over met een drakenboot.
Dan is het echt tijd om terug te gaan en lopen we nog een rondje om het ei, zo genoemd omdat het een ei-vormige theater is. Ongekende schoonheid.
's Avonds eten we met Brigitte en Tomin het restaurant van het hotel op de bovenste verdieping. Daarna nog even de gezellige kleine winkelstraatjes verkennen.

En dan moet het er toch van komen, de laatste dag. We staan vroeg op, want we gaan om 8 uur het mauasoleum van Mao bezoeken, waar hij opgebaart ligt in een glazen kist. Hij lag er nog prima bij. We zijn binnen 18 minuten weer terug. Wel apart om eens gezien te hebben. Dan met de metro naar de tempel van de hemel, dat aan een park grenst, waar de chinezen volop allerlei gymnastische, en muzikale oefeningen doen met een groot sociaal karakter. We kijken onze ogen uit en onze oren ook trouwens.
De tempel van de hemel is een indrukwekkend rond gebouw met een heel plein ervoor en allerlei bijgebouwen. We gaan tegen 1 uur op weg naar de starbucks voor koffie. Eerst lopen, dan metro, weer lopen en vragen, maar uiteindelijk vinden we het. Hier kom we even bij, je raakt uitgeput van het warme broeierige weer en al dat lopen en slenteren.
Onze laatste avond eten we met Susan en Mladen bij een backpackersrestaurant. We nemen met z'n drie?n Pekingeend en Susan pizza.
Het is zeer smakelijk en de gratis gin tonic en cola wiskey (happy hour) bakken er lekker in. Dan maar naar de kamer om de tassen opnieuw in te pakken.
We zijn klaar voor de vlucht, nog een nachtje slapen en dan is het bye bye China.

• 29 Augustus 2008 - 16:41

Anja:

Heb genoten van jullie reisverslagen en wens jullie een goede terugreis en thuiskomst.

• 29 Augustus 2008 - 18:43

Bert En Anneke.:

Jongens, wat weer een geweldig verhaal. Goede reis naar huis en we kijken uit naar de vele foto's. Jeffrey vond het cool dat jullie het Vogelnest stadion hebben gezien.
    We Bellen!!!
    Groetjes Bert, Anneke, Jeffrey, Marit.

• 29 Augustus 2008 - 21:47

Agnes:

Hele goede reis terug en leuk om met al jullie verhalen mee te mogen genieten!

Groetjes, Agnes.

• 30 Augustus 2008 - 21:47

Alex,brenda En Kids:

Welkom thuis!

• 01 September 2008 - 16:26

Roelof & Ineke:

En...weer thuis??? Hopelijk een voorspoedige terugreis gehad.
    Willen jullie de mails gewoon door blijven schrijven? Erg leuk om te lezen namelijk. Misschien maar eens een boek schrijven.
    Als jullie weer een beetje bijgekomen zijn horen of lezen we het wel. We zijn erg benieuwd naar alle foto's en verhalen.

• 06 September 2008 - 10:32

Theo En Tonny:

Dirk en Tinneke wij hebben erg genoten van jou reisverhalen en de prachtige foto's van de reis. Hebben jullie al andere reacties ontvangen?groetjes Theo en Tonny