Op reis door Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Op reis door Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Op reis door Tibet

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

22 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

Shigatse

Vanuit Lhasa gaan we naar Shigatse. Lhasa ligt op 3400 meter en voor Shigatse moeten we stijgen we naar 3600 meter.
Onderweg is er echt prachtige natuur te zien, met gigantische bergen, verschillende vegetaties en we volgen de rivier met z'n vele kleuren en spiegelingen. We stoppen vaak voor foto's en om te plassen. We moeten per 1000 meter hoogte stijging een liter water drinken, dus we ontkomen niet aan wildplassen. We stoppen ook nog op een plaats waar wierrook wordt gemaakt. Via water aangedreven raden wordt hout met kruiden over de bodem geschuurd en van de massa die overblijft worden wierrookstokjes gemaakt. We kopen natuurlijk ook een doosje.
Aan het eind van de middag komen we na een prachtige, maar ook hobbelige tocht aan in Shigatse. We gaan eerst op zoek naar een internetcafé om de weblog bij te werken en om onze foto's op dvd te branden. Daar zijn Susan en Mladen ook. Als we klaar zijn eten we gezamenlijk bij Tashi Restaurant in de oude stad, en daar zitten ook Laura, Nick, Henk en Antoinette.

De volgende dag gaan we naar het klooster. Het is een prachtig gebouw, met veel vertrekken. Alleen moet je schrikbarend veel betalen om foto's te maken en per vertrek apart. In één vertrek moet je zelfs 180 euro betalen om te kunnen filmen. Dat doen we dus niet. Buiten mag je wel gewoon fotograferen. Als we terug willen lopen naar de uitgang, wordt onze interesse gewekt door een geroezemoes wat uitgroeit tot lawaaierige gesprekken en een soort klappen. Het blijkt dat de monniken aan het discussiëren zijn en om hun punt duidelijk te maken slaan ze de handen op elkaar. Een prachtig schouwspel, waar we even voor gaan zitten.

We lunchen met Nick, Laura, Henk en Antoinette. We proberen eerst bij het Jakhead restaurant te eten, maar we worden weggestuurd omdat we geen tibetanen zijn. Nou ja, hoezo discriminatie!! Dan maar naar Songsten. Tegen twee uur gaan we de kora lopen, dit is een route van 3 km om het klooster die de tibetanen in oneven aantal lopen om te bidden. Het gaat glooiend omhoog langs allemaal gebedswielen en vele vlaggetjes. We doen er bijna 1,5 uur over en het is zeker de moeite waard.

s Avonds eten we met elkaar opnieuw bij Songsten en bereiden we ons voor op het vertrek morgenochtend naar Gyantse. En Tineke leest haar 4e boek uit.

Gyantse
De tocht naar Gyantse is maar een korte van 2 uur. Het regent als we vertrekken, maar als we aankomen zien we de zon al achter de wolken.
Samen met Susan en Mladen gaan we eerst naar het klooster Pelkor Chöde, waar een stoepa kunt zien waar je ook in kunt, Veel budda's en muurschilderingen en bovenop een prachtig uitzicht over het Tibetaanse stadje met de bergen op de achtergrond.
Dan nog het gebed bijwonen van de monniken en nu hebben we een foto van ze dat ze de muts opzetten. Door een goede camera-instelling (donker binnen en flits helpt niet), telelens geplaatst en Dirk die de chinezen verjaagt (brutale lui) is de foto gelukt. Dan lunchen en tegen vier uur gaan we het fort beklimmen. We zitten inmiddels op 4000 meter en het hoogste punt van het fort is 4126 meter, wat we gehaald hebben. Het ademen gaat beter, we zijn al wat geacclimatiseerd, en dus het naar boven lopen ook. Het uitzicht is echt prachtig, dus de moeite waard. Na het laden van onze foto's op de stick gaan we eten in het Yakrestaurant, waar bijna de gehele groep aanwezig is. Susan en Mladen komen binnen tegen 9 uur en wat blijkt.... hij heeft haar bovenop het fort ten huwelijk gevraagd. Nou als dat niet romantisch is!

Terug naar Lhasa
Om 8 uur starten we een prachtige tocht over de oude weg naar Lhasa. Het is letterlijk een dag van hoogtepunten. We worden omringd door hoge bergen en na 2 uur zien we sneeuwtoppen verschijnen en sneeuwmassa's die lijken op gletsjers. We maken vele fotostops, zodat we niets missen. We rijden verder langs een heel groot meer en aan het eind gaan we over een pas van bijna 5000 meter. De kleur van het water blijft veranderen en met de bergen erachter is het een echt grandioos gezicht, om stil van te worden. We komen aan het eind van de middag aan in Lhasa, maar de tocht was het zeker waard. Onze kamer valt een beetje tegen, er liggen peuken in de badkamer en je ruikt dat er is gerookt. Na beklag krijgen we een andere kamer die uit wel 3 kamers bestaat en 2 badkamers heeft en een groot tweepersoonsbed. Het is in tibetaanse stijl ingericht. Dus na heel eerbiedig vele malen thank you te hebben gezegd, betrekken we onze nieuwe kamer met een onwerkelijk maar blij gevoel.
Na het opfrissen zoeken we ons favoriete koffietentje op en gaan samen met een aantal andere groepsleden eten.
Morgen is het tijd voor anderhalve dag hemeltrein, spannend!!!

• 22 Augustus 2008 - 11:03

Bert En Anneke.:

Jeetje, Tineke dat je nog tijd hebt om te lezen in zo'n reis. En dan ook nog 4 boeken.
    Ik kijk uit naar het fotoalbum. Misschien is het 10 sept. wel al klaar en kun je het meenemen naar de cursus.
    De bevestiging is binnen. Hij gaat dus door.
    Jongens geniet er nog met volle teugen van.
    Groetjes van ons allemaal.

• 22 Augustus 2008 - 14:10

Sake :

Je hebt niet verteld of Susan ja of nee heeft gezegd

• 23 Augustus 2008 - 10:06

Agnes:

Inderdaad, het vierde boek ... en dat met zo'n drukke reis. Maar lekker hoor ... dat is echt pas tot rust komen. Geniet nog verder!

Agnes.

• 23 Augustus 2008 - 19:59

Inge:

Hoi luitjes,

Ziet er prachtig uit! Zit elke dag te spieken of er alweer wat te melden is. Jullie gaan toch ook nog naar China? Veel plezier en tot gauw

Inge

• 26 Augustus 2008 - 13:18

Brenda:

Hai di hai!

Jeetje wat geweldig wat jullie allemaal beleven!Dat je nog tijd vind omte lezen Tineke! Schitterend de foto's, jammer dat er niet een van de bouddha bij staat.
    Hier is het momenteel erg regenachtig, net of wezo de herfst inrollen...Maar Alex zei dat het van het weekend 26 graden wordt, ben benieuwd.Genieten jullie maar lekker!
    Lieve groetjes Alex,Brenda en kids!

• 27 Augustus 2008 - 09:36

Dirk En Tineke:

Sake om je gerust te stellen, Susan heeft ja gezegd. Brenda, de Boeddha's zullen zeker in het album te zien zijn.

Het lezen is vooral in bus, trein en 's avonds voor het naar bed gaan, maar het scheelt dat het spannende boeken zijn. Ze circuleren nu onder de rest van de groep.

Agnes, de zalfjes zijn gekocht. We hebben 6 tubetjes (nog meer?).