Chitwan National Park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Chitwan National Park - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

15 Augustus 2008 | Nepal, Kathmandu

Chitwan National Park

Na het ontbijt vertrekken we met een nieuwe bus en chauffeur naar Chitwan National Park. Dit zat oorspronkelijk niet in het programma, maar is aangepast vanwege de nieuwe visumvoorwaarden voor Tibet en omdat we moeten vliegen naar Lhasa i.p.v. over land met de auto.
Onderweg gaat een deel van de groep raften en de rest rijdt met de bus naar de eindplek. We volgen de rivier, dus zien we ze onderweg ook nog. De lunch genieten we met z'n allen onder een afdak tijdens een regenbui. Met paraplu's weer naar de bus en dan komen we rond 15.30 uur aan in Chitwan.
We hebben een leuke kamer met een veranda. Het hotel grenst aan de rivier waar olifanten gewassen worden, waarmee we morgen een tocht maken.
We lopen een beetje rond in het kleine dorpje, voordat we gaan eten bij KC's samen met Susan en Mladen. De rest van de groep is er ook, maar we zitten allemaal in andere groepjes bij elkaar. We kiezen macaroni bolognese en carbonara, eens wat anders dan rijst. De volgende dag slapen we uit en als we willen ontbijten bij KC's, blijkt dat de olifanten net gewassen worden, dat gaan we eerst maar even bekijken en dan de maag vullen met french toast (soort wentelteefjes). Nog maar even shoppen, we komen met een mevrouw van één van de winkels aan de praat. Ze legt ons alles uit over klankschalen en de muziek die ze hier draaien. Ze heeft ook boekjes. Ja we nemen het. Aan het eind drinken we gezamenlijk nepalese thee en geeft ze ons ieder een ketting kado met het ohm-teken (geluk). We geven haar vingerpoppetjes voor haar dochter en de baby die op komst is.
Dan verzamelen voor de olifantentocht, eerst met de Jeep naar de opstapplek. We moeten met 3 of 4 personen in een houten bakje. Het zit voor geen meter en dit gaat 2 uur duren. Tinekes benen slapen en moet steeds verzitten van de olifantentrainer/bestuurder. Gelukkig zien we snel een indiase neushoorn, heeft grote schubben, net een harnas. Dan nog door het hoge gras, watertjes en de jungle, voordat we er eindelijk af mogen. Op naar het buffet van het restaurant in het hotel. Na afloop komen er nog dansers met stokken, maar iedereen is moe van de warme vochtigheid en we zijn blij als het klaar is.

Chitwan naar Nargakot

Het is vandaag de 14e dag van onze reis. Nadat iedereen gisteren op tijd zijn/haar tas is gaan pakken en naar bed is gegaan, vertrekken we vandaag om punt zeven uur naar Nargakot, een tocht van ongeveer 8 uur als alles mee zit. Maar dat zat het dus even niet. Na ongeveer twee uur rijden komen we midden in de bergen in een file van bussen en vrachtwagens terecht. Al snel komen we er achter dat er een aardverschuiving heeft plaatsgevonden die de weg over een lengte van vijftig meter heeft versperd. We rijden door tot op twee kilometer voor de verschuiving en samen met nog een paar mensen van de groep lopen we dit stuk om te kijken of we er eventueel langs kunnen lopen om aan de andere kant een openbare bus naar Kahtmandu te nemen. Daar aangekomen blijkt er geen doorkomen aan, allemaal rotsblokken op de weg. We besluiten met onze eigen bus terug te gaan naar Chitwan.
Ans (onze reisleidster) belt de locale agent om te vragen of hij met spoed een vlucht kan regelen naar Kahtmandu en dit lukt. Tegen één uur zijn we terug in ons oude hotel, eten er snel wat er vertrekken tegen twee uur richting de airport, waar we rond 15.15 uur vliegen met Buddha air.

Als we aankomen in Kathmandu staat er ook alweer een bus klaar die ons in twee uur naar Nargakot brengt via een behoorlijke krappe slingerweg. We hebben een hotel hoog in de bergen met uitzicht op de Himalaya's, maar helaas is het bewolkt en hebben we geen goed zicht. Als het helder is moet je de mount Everest kunnen zien liggen. Dat wordt dus morgen tegen 5 uur ons bed uit bij zonsopgang. Dat doen we dan ook, we kunnen wel wat zien, maar er hangt ook bewolking, toch wel een mooi gezicht. We krijgen nog een kans als we naar Lhasa vliegen. (info ouders, de nrs 8 t/m 11 komen te vervallen)

• 15 Augustus 2008 - 15:07

Suzanne:

Hoi Dirk en Tineke,
    Helemaal heerlijk om weer van jullie verre reis mee te mogen genieten! Ik heb inmiddels besloten volgend jaar naar Tibet te gaan (in de herkansing) ben benieuwd hoe jullie het daar vinden.
    Groetjes,
    Suzanne

• 17 Augustus 2008 - 17:43

Agnes:

Leuk allemaal weer hoor .... geniet vooral he ... (maar dat doen jullie wel, zo te lezen)!

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 17 Augustus 2008 - 18:25

Ina :

Hallo Tineke en Dirk,

Leuk om jullie reisverslagen weer te volgen. We krijgen zelf ook weer zin in vakantie. Jullie zijn nu bijna in Tibet en wij willen jullie nog twee goede eetadresjes doorgeven. Wij hebben 2 jaar geleden heerlijk gegeten bij Dunya (een restaurant met een Nederlandse eigenaresse)waar ze lekkere sandwiches hebben voor de lunch en waar ze heerlijke yakgerechten serveren. En bij Snowland hebben ze lekkere yakboterthee en daar aten wij altijd ons ontbijt. Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier en blijven jullie natuurlijk volgen. We zijn nu al benieuwd naar alle foto´s en de reisverhalen als jullie terug zijn.

Groetjes Ina en Ton Huizinga

• 18 Augustus 2008 - 04:33

Inge:

Wat een avonturen zo onverwacht! Ben blij dat alles goed gaat en ik verheug me al op het volgende verslag. Veel plezier in Tibet

• 18 Augustus 2008 - 12:50

Petra En Boys:

Geniet nog maar heerlijk van jullie vankantie en avonturen, hier in Assen lijkt het alweer herfst te worden.... Mooie foto´s

PS ivm nota KPN check even je hotmail oke?

groetjes!!