Agra en Varanasi - Reisverslag uit Agra, India van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Agra en Varanasi - Reisverslag uit Agra, India van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Agra en Varanasi

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

09 Augustus 2008 | India, Agra

Hallo allemaal. We genieten van al jullie reacties. Het is van het begin af aan een hectische reis, met veel hoogtepunten. De teksten zijn misschien wat lang, maar we proberen het nog zo kort mogelijk te houden. Dus nu de rest van India, geniet ervan net als wij!

Agra (nr3)
We gaan naar Agra, de plaats van de Taj Mahal (één van de zeven wereldwonderen), waar we aan het begin van de avond aankomen. Na aankomst in het hotel gaan we opfrissen om vervolgens te gaan eten bij restaurant Mayas. Nog even stress over geld halen, aangezien 2 ATM's niet werken, maar onderweg naar het restaurant lukt het wel. We eten op het dakterras, met kaarslicht (ook wel nodig, want af en toe valt de stroom hier uit).
We hebben al een vaste riksjarijder, oude man, hij brengt ons terug naar het hotel en we spreken af dat hij ons de volgende ochtend ophaalt om 5.45 uur om naar de Taj Mahal te gaan. En we zijn stipt op tijd, het is nog heerlijk rustig op straat. We zijn niet de eerste, er staat al een rijtje voor de kaartjverkoop en vervolgens duurt het nog even bij de security check. Hier vallen ze over een kabeltje in de fototas, maar uiteindelijk mogen we het meenemen binnenin de tas en als we beloven dat we het er niet uithalen. Als zicht hebben op de Taj Mahal lopen de eerste mensen al rond het gebouw (6.10 uur). Beetje aso!! Iedereen die er nu is komt op tijd om een foto te maken zonder mensen erop en dan kunnen ze niet even een kwartier wachten.
We maken wel mooie foto's en hangen hier 2 uur rond. Ontbijten doen we bij Maya's en 's middags gaan we eerst nog naar het rode fort van Agra, een groot complex, met veel marmer, een moskee en allerlei vertrekken en uitzicht op de Tasj Mahal. Vervolgens nog naar de baby Tasj, dit is nog wel een eindje fietsen. we moeten uit de riksja trappen op en dan over de brug lopen. Onze rijder pikt ons aan de andere kant weer op. Op de brug stoot Tineke haar teen en het bloed loopt in haar sandaal. Bij de baby Tasj, verbinden we dit met een vernadje dat Dirk op een blaar had. We willen hierna gelijk naar het hotel, maar onze riksjarijder hoeft geen huur voor zijn fiets te betalen als we nog bij een winkeltje langsgaan. We hoeven alleen maar te kijken en niet te kopen, maar komen toch met 2 zijden sjaals naar buiten voor 200 roepie (3,5 euro). Dan toch echt naar het hotel, Dirk leeft zich uit met EHBO, de wond valt gelukkig mee maar we willen hier geen ontstekingen. Dat voorkomen we met betadinezalf, een gaasje en tape.

Varanasi (nr4)
's Avonds gaan we naar het treinstation, en onze trein komt om 21.10 uur, dat is een half uur vertraging. Het is warm op het perron en stampvol. Maar uiteindelijk kunnen we instappen. We hebben een nachttrein met 3 bedden boven elkaar. We moeten eerst wat mensen van onze plaats jagen voor we ons daadwerkelijk kunnen installeren, met de bagage onder de banken. We kletsen nog een tijdje maar tegen 23.00 uur gaan we slapen. Met een reistabletje (helpt om in te slapen), oordoppen, oogklep en een lakenzak slapen we redelijk op een zeer hard bed. In onze coupé zit ook een indiër die midden in de nacht nogal hard zit te bellen. Uiteindelijk zegt Ans onze reisleidster er wat van, dat hij outside moet bellen. Maar het engels lijkt hij niet te begrijpen en we moeten wachten tot hij ophangt.
De volgende ochtend hebben we nog tijd voor het maken van foto's vanuit de trein, tot we uiteindelijk in Varanasi aankomen om 10.30 uur. Op naar het hotel, want een douche is zeer welkom. We krijgen tijdens het ontbijt wat informatie over Varanasi. Na het opfrissen gaan we met de fietsriksja (andere modellen die nog kleiner zijn) naar de oude stad, met zijn nauwe straatjes en de gahts(uitgangen) aan de Ganges. Het is hier een drukte van jewelste, alles krioelt door elkaar, er is veel te koop en er lopen allemaal mensen in oranje kleding die op weg zijn naar de Ganges (de heilige rivier) om zich te reinigen. Uiteindelijk lounchen we bij de german bakery. Daar kun je zelfs kaasfonduen, pizza eten en bruinbrood krijgen! Het regent tussentijds. Na zevenen wordt het donker en lopen we naar de Ganges om de ceremonie te zien. Maar er zijn teveel mensen en het water staat hoog, dus minder ruimte om het geheel goed te aanschouwen. We gaan terug naar het hotel.

Ganges
We staan om 4.30 uur op, want we gaan om 5.00 uur met riksjas naar de Ganges om met een boot vanaf het water de mensen te bekijken die zich in de rivier dompelen. Maar ook de buitencrematies kunnen we aanschouwen en uiteindelijk offeren we een bakje met bloemen en een kaarsje aan de Ganges en mag je een wens doen. Het ziet er mooi uit, maar het waait een beetje hard, dus het bakje verdrinkt snel. We ontbijten bij Dolfin Roof restaurant, met uitzicht op de rivier. Daarna dwalen we weer door de straatjes, in de ochtend is het nog lekker rustig en dat bevalt wel. We kopen met een groepje cd's met indiaase muziek, vervolgens branden we ze voor elkaar bij een internetshop en kopen we zilveren kokertjes, waar een eigen mantra (tekst over jezelf door een astroloog) in kan. Dus 3 ondernemers een uitstekende dag bezorgd. Siesta in het hotel en 's avonds gaan we weer op weg naar de oude stad voor een miniconcert van iemand met een sitar en iemand een tabla. Er treedt ook nog een ladyboy op die een aantal dansen uitvoert met belletjes om de enkels. Was wel de moeite waard. Daarna nog eenmaal naar de zilverwinkel, laat eten en dan is iedereen wel weer moe. Morgen vertrekken we om 9.00 uur naar het vliegveld om naar Nepal te vliegen. Dus India is bijna voorbij.

• 09 Augustus 2008 - 10:15

Wendy:

Krap een week onderweg en nu al zoveel belevenissen. En prachtige ontmoetingen met de bevolking. Ik geniet van de foto's en verhalen. Goede reis naar Nepal!

Wendy

• 09 Augustus 2008 - 17:25

Ralph:

De foto's zien er wederom indrukwekkend uit. Geniet van jullie reis!!!

• 10 Augustus 2008 - 10:13

Grietje:

Hoi Tineke,

Super zeg, al die verhalen. Wat een fantastische reis beleven jullie. Wat een indrukken.

Nog heel veel plezier.

Gr,
    Grietje

• 11 Augustus 2008 - 17:59

Marijke:

Hai,

Wat mooi zeg, heel indrukwekkend lijkt mij. Niet een uitrustvakantie, maar een echte 'reis'! Erg de moeite waard en een ervaring voor het leven! Geniet ervan

Groetjes Marijke

• 11 Augustus 2008 - 20:16

Jeanet En Marjan:

Waar een cursus pleister plakken wel niet goed voor is. Wat een belevenissen zeg en de foto's zijn prachtig!
    Goede reis naar Nepal.

• 12 Augustus 2008 - 10:35

Inge:

hey luitjes,

wat een belevenissen! Weet je wat ik nu zo knap vind van jullie? Dat jullie het aandurven om in India op een trein te stappen hahaha! Gelukkig is het allemaal goed gegaan, ik heb het niet zo op die treinen daar. Heel veel plezier in the next country! Geniet er maar lekker van, hier mis je niks!

liefs Inge