Omgeving Lourdes - Reisverslag uit Perpignan, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Omgeving Lourdes - Reisverslag uit Perpignan, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Omgeving Lourdes

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

30 Augustus 2012 | Frankrijk, Perpignan

Haute Pyreneeën

Vanaf Andorra rijden we door een prachtig landschap terug naar Frankrijk. In Frankrijk moeten we even wachten voor helikopters die bezig zijn met bosbranden blussen. We zien de rook uit de bergen komen. We vervolgen onze route door een mooie Franse omgeving en komen aan het eind van de middag aan op camping du lac, 15 km onder Lourdes.
Het is hier lekker rustig en de temperatuur is fantastisch, niet te warm,niet te koud.
In de 3 volle dagen dat we hier zijn gaan we natuurlijk Lourdes bezoeken ( ja we nemen water mee in " mariaflesjes". Het is indrukwekkend om te zien, maar het is ook commercieel. We bekijken de kerk, maar ook de mensen die hier lopen. Onze kinderen worden door een vrouw op hun hoofd gekust. Ze laten het toe, maar vinden het wel vreemd.
We bezoeken de grotten van Bétharram waar de stalactieten, de stalagmieten en andere rotsformaties je nu eens doen denken aan een moskee, dan weer aan een grote luster of klok en even later aan een immense mammoet. In totaal leggen we 3 km af, gaan we een klein stukje met een boot en komen we met een treintje er weer uit.
Een van de andere dagen bezoeken we een dierentuin, waar dieren te zien zijn die in de Pyreneeën leven. We zien onder andere beren, wolven, herten en vossen. De kinderen mogen grote marmotten voeren, waarbij ze er tussen in mogen zitten.
De laatste dag maken we een wandeling naar een meer in het national park. We picknicken aan het meer, waarbij we natuurlijk genieten van het uitzicht. Ook gaan de meiden met papa even voelen hoe koud het is. We maken kennis met een Spaans echtpaar, dat hier ook uitrust en goed Engels spreekt. Daarna vrolijk weer terug om in een hete auto te stappen. We rijden nog 2 cols met spectaculair uitzicht, waarna we via een omweg terug op de camping komen.

Dit was onze laatste camping, we vertrekken naar het noorden. Waarbij we vrijdag zo'n 1000 km rijden om bij onze chambre d'hotes in Ormoy terecht te komen. We zijn er 's avonds laat en worden welkom geheten door de Nederlandse eigenaars Charlotte en Harry. Na het welkomstdrankje duiken we ons bed in. Heerlijk een gewoon bed, badkamer en een bovenverdieping voor onszelf. De volgende dag staat ons een heerlijk ontbijt te wachten. Daarna wat luieren, maar ook de tent opzetten, want die hebben we nat moeten opbreken. Hij droogt gelukkig snel. We rijden nog wat door de omgeving en doen nog een paar boodschapjes, maar we moeten terug, want het eten wacht. 's Avonds eten we met een groot gezelschap aan de keukentafel. Het is gezellig en nadat de kinderen naar bed zijn drinken we nog een wijntje met degenen die zijn overgebleven. Laat wordt het niet.
De volgende ochtend weer een heerlijk en gezellig ontbijt. Om 11.00 uur besluiten we dan toch echt te vertrekken. Er zijn allerlei brocante markten in de buurt en we bezoeken er 1 die op de route ligt. We kopen een oude handrekenmachine (lijkt op oude typemachine, maar dan met cijfers). Ze hebben ook een leuk kacheltje, maar die past niet in de auto.....jammer. Dan maar op weg naar Limburg, waar de kinderen bij opa en oma nog een week vakantie kunnen vieren, terwijl papa en mama weer moeten werken...

• 30 Augustus 2012 - 06:28

John En Beneth:

Wat een reis, wat een belevenissen voor jullie allemaal. Moeten we maar eens een hele avond aan kunnen besteden.
    Liefs van ons en ook wel weer blij dat jullie heelhuids terug zijn.

• 30 Augustus 2012 - 08:06

Monique (de Kraker):

Hoi Dirk en Tineke,

Wat een leuk reisverslag weer.
    Jullie zullen weer heel wat moois gezien hebben als ik het zo lees.
    Jammer dat er aan zulke reizen altijd weer een eind komt.

Groetjes uit het zonnige zuiden......

• 31 Augustus 2012 - 10:47

Christel Nieuwenhof:

Hoi allemaal,

Leuk dat we mogen meengenieten van jullie reisverslag. Vergt volgens mij wel voorbereiding want zo te lezen hebben jullie mooie en leuke overnachtingsadressen uitgezocht. Houd me aanbevolen voor tips. Op deze lange vakantie kunnen jullie vast wel weer een tijdje vooruit. Werk ze maar weer en tot ziens.

groetjes Erik, Christel en kids

• 08 September 2012 - 22:32

Marije:

Hoi,

We hadden jullie tegen kunnen komen lees ik net! We zaten de afgelopen weken ook een stukje onder Lourdes! :-) Nog een paar dagen Parijs voor ons en dan spreek ik je/jullie snel weer voor nog meer van jullie vakantieverhalen!

Groetjes,
    Jeroen en Marije