Provence - Reisverslag uit Vedène, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Provence - Reisverslag uit Vedène, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Provence

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

10 Augustus 2012 | Frankrijk, Vedène

We rijden vanuit Sospel eerst via de kust en dan via het binnenland naar Avignon. We zien veel van de Provence. Langzamerhand minder bergen en meer velden, soms met zonnebloemen. Helaas is alle lavendel al van het land verdwenen. Deze mooie toeristische route vergt 6 uur, maar is zeker de moeite waard.
We arriveren op onze camping ten noorden van Avignon bij klein plaatsje genaamd Vedene. Het is opnieuw een camping met zwembad en veel bomen. Snel zetten we de tent op en gaan opzoek naar iets voor het avondeten. We eindigen bij de plaatselijke snackbar, waar ze menu's aanbieden. Het is inmiddels 20.30 uur. Na het eten blijkt er nog een concert met 70's en 80's muziek te zijn op het plein, waar we nagenoeg naast zitten. We gaan naar het plein en zitten op de voorste rij. Het is leuk, maar Fransen kunnen nou eenmaal niet zo goed Engels zingen en als ze dan ook nog hun eigen (lees Franstalige) liederen gaan zingen, vinden we het welletjes.

Ook hier doen we het de eerste dag rustig aan. Beetje boodschappen doen, wat zwemmen en luieren bij de tent. Maar we willen natuurlijk ook wat zien, dus gaan we zondags naar de antiek en warenmarkt in l'Isle sur Sorgue. We zijn er rond 9.30 uur, mooi op tijd voor de grote drukte en warmte aan. In de rivier liggen boten met in klederdracht gehulde mensen die hun etenswaren verkopen. Leuk spektakel om te zien. We proeven en kopen Franse worst en kaas. Het antiek is leuk, maar ja ..... niet mee te nemen helaas. Aan het begin van de middag gaan we terug naar het zwembad op de camping.

Woensdag gaan we vroeg op weg naar Camargue, een natuurgebied aan de middellandse zee, waar flamingo's zijn. En inderdaad we zien ze. We lopen naar het water en komen aardig dichtbij. Overmoedig denkt mama dat ze een watertje over kan steken, helaas eindigt dit in modderpoten. Djuna blijft vervolgens de hele dag vragen waarom mama in de modder ging staan. Gelukkig kan het iets verderop worden schoongespoeld. We gaan ook nog maar even aan de andere kant van het meer kijken. En daar zien we nog veel meer flamingo's. Hier blijven we een tijdje rondlopen en genieten van het prachtige uitzicht.

Op de terugweg pakken we nog een terrasje vlak naast een oude abdij. Helaas kunnen we er niets eten, ondanks de borden met menu's die buiten staan.
Dan binnendoor terug naar Avignon om vanaf de waterkant de stad en de brug te bekijken. Ook zingen we het bijbehorende lied, "sur le pont d'Avignon....." We rijden omhoog naar een oud kasteel in Avignon Villeneuve. We lopen een rondje om het imposante gebouw. Het is te laat om nog naar binnen te gaan en dus terug naar onze auto die ons weer bij de camping weet te brengen.

De dag erna bezoeken we 's ochtends Saint Remy, waar Vincent van Gogh zijn inspiratie vond. We drinken koffie/limonade op een terras in het midden van het dorp. Daarna struinen door de kleine straatjes. 's Middags gaan we dan naar een mini sprookjeshof/speeltuin voor de kinderen. Het heet village del automates. Erg leuk, overzichtelijk, schaduwrijk en vermakelijk. En wat hebben ze er van genoten. Rond 18.30 zijn we terug op de camping en nemen een laatste duik in het zwembad. Dan eten, kinderen naar bed, opruimen en al deels inpakken. Want morgen gaan we op weg naar de volgende camping in weer een nieuwe omgeving!

• 14 Augustus 2012 - 21:33

John En Beneth Van Den Nouweland:

Hartstikke mooi verhaal, het is bijna alsof we mee in de auto zitten en door de straatjes slenteren om zoveel mogelijk te zien. Waarom dat antiek nou niet meeging, snap ik niet, maar zal vast een simpele reden hebben.