Op naar Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Op naar Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Op naar Nepal

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

12 Augustus 2008 | Nepal, Kathmandu

Van India naar Nepal (Kathmandu)

Zoals verwacht vertrekken we later dan verwacht van ons hotel in Varanasi naar de airport. Gisteren hebben we te horen gekregen dat we vliegen met een andere luchtvaartmaatscappij dan eerst was aangegeven, gelukkig maar want de eerste maatschappij was namelijk al twee keer failliet gegaan en staat niet echt goed te boek. Nu vliegen we met India Airlines.
Het verkeer is lekker druk (wanneer niet in India) zodat we drie kwartier onderweg zijn naar de airport. Daar aangekomen blijken we een van de eersten te zijn, helaas kunnen we niet door de douane omdat de scan-apparatuur het nog niet doet.

Als eindelijk alles werkt blijkt weer eens hoe een georganiseerde wanorde er in India bestaat. De bagagescanner staat pal bij de ingang, die ook als uitgang dient, waar hele kuddes mensen doorheen moeten.
Nadat je bagage is gescand kan hij nog voor een handmatige controle eruit worden gehaald. Gelukkig blijft ons deze ellende bespaard.
Daarna inchecken, rugtas afgeven en je door de rij wachtenden heenwurmen. De dame en heer aan het loket worden van alle kanten belaagd door mensen die willen inchecken. En ondertussen doen ze allerlei andere dingen, dus dat duurt even en de brutalen die de halve wereld hebben waren er ook.

Dan weer een andere desk waar we moeten melden hoeveel geld we bij ons hebben. We leigen dat we geen Indiaas geld hebben, want dan gaan ze moeilijk doen, en komen er mee weg. Een laatste persoonlijke scan en dan wachten tot we mogen boarden. Ondanks alles vertrekken we maar met een kwartier vertraging.

De totale vlucht naar Nepal duurt nog geen uur en vanuit het vliegtuig zien we de eerste bergen verrijzen.
Bij aankomst blijkt het voordeel van een al gehaald visum, snel een inklaringsformulier invullen en je stempel voor in het paspoort halen (nog steeds niet vol). De bagage is er relatief snel en dus kunnen we met een klaarstaande bus naar ons hotel ik Kathmandu, We slapen in de backpackerswijk Thamel. Het eerste wat ons opvalt is dat het niet zo broeierig warm is en minder hectisch en schoner dan in India.

Aangekomen in ons hotel moeten we eerst de formaliteiten regelen voor ons groepsvisum voor Tibet. Het hangt nog wel op losse schroeven, maar we hopen het beste.

Dan naar onze kamer, deze is goed maar wordt eerst door ons verbouwd. We hebben twee eenpersoonsbedden en die schuiven we aan elkaar. Het is ook een warme kamer, geen airco maar ook geen fan, dus ramen en deuren tegen elkaar open. Tineke besluit om eerst te gaan douchen voordat we de stad in gaan. Het water is bruin maar dat mag de pret niet drukken.

Als we in de stad zijn gaan we eerst onze Indiaase roepies omwisselen voor nepalese roepies. Dit is snel gedaan en dus daarna de leuke winkelstraatjes verkennen, water kopen en terug naar het hotel.
Als Dirk dan doucht (even voor zeven 's avonds) valt de stroom uit en is het aarde donker. Omdat Nepal een beperkte stroomtoevoer heeft valt op gepaste tijden de stroom voor langere tijd uit, dus in het donker afdrogen en aankleden.
We gaan vanavond met de groep eten in een gezellig tentje in de binnenstad (New Orleans). En romantisch bij kaarslicht. Tijdens het eten begint het te stortregenen en staan de straten helemaal blank.
Net als we klaar zijn met eten is de stroom terug (heeft 2,5 uur geduurd). Met de zaklampjes in de tas lopen we terug naar het hotel.

Kathmandu (dag 1)

We verblijven in Katmandu in totaal 3 nachten voordat we verder reizen, dus we hebben hier 2 volle dagen. Die kunnen we zelf besteden. Van Ans hebben we een leuke wandelroute door de stad gekregen, die we gaan lopen. Nadat we in de stad hebben ontbeten en een afspraak hebben gemaakt in een massagesalon voor de volgende dag, starten we.

De wandeltocht brengt ons langs leuke straatjes en pleintjes en vele tempeltjes die de stad rijk is, uiteindelijk komen we uit op Durbar square, een plein met veel grote tempels en veel bezienswaardigheden.
Nadat we hier ongeveer een uur hebben rondgekeken besluiten we langzaam weer terug te gaan naar ons hotel. Onderweg eten we wat in een gezellig restaurantje en ontmoeten we 4 Portugese dames.
Na wat relaxen lopen naar de stad en kopen we onze eerste souveniers uit Nepal.

's Avonds gaan we eten bij VIAVIA een echt backpackershostel waar we ook in Honduras (Copan) en Nicaragua (Leon) hebben gegeten. Het eten is goed en het is er gezellig. Na nog wat gedronken te hebben lopen we langzaam terug om op de kamer nog wat te lezen en om het dagboek bij te werken.
Een heerlijke dag met z'n tweeën.

De tweede dag in Kathmandu hebben we voor de ochtend een massage geboekt. We zijn er om 9 uur en het programma kan beginnen. Toevallig kwamen we onze reisleidster nog tegen in het ontbijtrestaurant en hebben we haar verteld waar we naar toe gaan. Dat bleek handig aangezien we met spoed extra formulieren en een pasfoto voor Tibet in moeten leveren. Dirk is om half elf klaar en gaat het regelen, zelfs met de fiets door Kathmandu om van Tineke een handtekening te halen, die gewoon haar programma met lichaam, voet en hoofd-schouder-nekmassage afmaakt tot 12.30. Als we weggaan voor de lunch is alles geregeld, nu afwachten of het allemaal doorgaat. 's Middags bezoeken we pashupatinath (een hindoeïstische religieuze plek), waar de vrouwen toevallig vandaag voor hun mannen offeren, voor een lange gelukkige relatie. De rij was werkelijk te lang en in de brandende zon, maar anders had ik (Tineke) dat natuurlijk ook gedaan (not!!!). Ook vinden er crematies plaats op stenen tafels aan de rivier, bij binnenkomst worden we meteen en onverwacht met bedekte en deels onbedekte lijken geconfronteerd, om misselijk van te worden. Ook heftig huilende mensen. Zo gaat het hier, maar soms wordt dat wel een beetje teveel. We hoeven hier niet lang naar te kijken.
Dan lopen we een paar kilometer naar een meer Tibetaans gedeelte en bezoeken een stoepa(religieuze plek voor boedisten), die op de werelderfgoedlijst staat. Prachtig bouwwerk en indrukwekkend om te zien hoe al die mensen rond de stoepa lopen en aan de gebedswielen draaien.
Terug met de taxi. We gaan nog een keer shoppen, we worden hebberig, kopen ook een extra rugtas om spullen in te doen. We eten met Susan en Mladen bij New Orleans om Kathmandu met lekker eten af te sluiten.

• 12 Augustus 2008 - 14:22

Monique:

Hoi Dirk en Tineke,

Leuk om jullie reisverhalen weer te lezen. Het lijkt me weer een geweldige ervaring.
    Geniet er lekker van.

Groetjes uit een zonnig maar winderig Kapelle van Monique

• 12 Augustus 2008 - 14:35

Elles:

Hoi Tineke en Dirk,

Hartstikke leuk om jullie berichtjes te lezen, zodra ik de mail binnen krijg ga ik direct lezen. Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt! Ontdek ze, bewonder ze en geniet ze!

Groetjes uit Groningen

• 12 Augustus 2008 - 15:28

Agnes:

Zo ... moest even van de vorige keer ook bijlezen en kijken. Leuk om jullie belevenissen weer te mee te beleven hoor. En nu al aan het kopen, jullie moeten nog zo'n tijd (met zoveel aanbod nog) hahahaha. Ja, dat hebberige .. ik herken het wel !!!!

Groetjes en geniet verder he ...

Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 13 Augustus 2008 - 04:38

Sake:

Had ik niet verwaht dat Dirk z,n bagage niet zou worden gecontroleerd (geintje Dirk)
    Mooie fotos en teksten

groet,n
    Sake

• 13 Augustus 2008 - 06:18

Bert En Anneke.:

Hoi Tineke en Dirk.
    Jeetje wat een verhalen. Hartstikke leuk om het allemaal te lezen. Geniet er nog maar even van. Voor je het weet ben je weer terug.
    Groetjes van ons allemaal.

• 13 Augustus 2008 - 07:05

Henny:

Hee Tineke,

Wat kun je mooi schrijven! Net of ben je er zelf bij als je het leest. Zo af en toe lees ik je verhalen even door. Erg leuk als het even saai is hier....
    Nog heel veel plezier samen!

groetjes Henny

• 13 Augustus 2008 - 09:50

Annika:

Hoi.
    Ziet er allemaal weer mooi uit hoor! Hier gaat ook alles goed. Jens zette gisteren voor het eerst vijf stappen alleen, dus als jullie terug zijn kan hij denk ik wel al een aardig stukje alleen lopen!
    Groetjes van ons allen.

Theo, Annika, Tim en Jens

• 13 Augustus 2008 - 17:35

Roelof & Ineke:

Wat maken jullie weer een mooie reis, het is leuk om van jullie belevenissen op de hoogte te blijven. Geniet er van, maar let een beetje op de uitgaven hoor, het geld is zo weer op!

gr. R&I