Noord-Dalmatië en Plitvice - Reisverslag uit Primošten, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Noord-Dalmatië en Plitvice - Reisverslag uit Primošten, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Noord-Dalmatië en Plitvice

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

19 Juli 2011 | Kroatië, Primošten

Noord-Dalmatië

Op het eiland Brac moeten we eerst naar de noordelijke plaats Supetar rijden. De routeplanner geeft een korte route aan, dan de kaart. Dat gaan we dan maar doen, en dat hebben we geweten. De weg is gravel en bergop met veel haarspelbochten. We dachten aan terugkeren, maar we waren al over de helft en dezelfde weg naar beneden leek ons ook niets. We konden opgelucht ademhalen, toen we de asfaltweg bereikten. En al die tijd zaten de kinderen schuddend achterin, rustig tv te kijken. Maar goed, het lukt om de boot van half 1 te halen, naar Split. De tocht duurt bijna 1 uur. In Split rijden we meteen de stad uit en rijden naar Primosten, waar we 5 nachten op de camping staan. We staan 50 meter van zee en tegenover de speeltuin, maar ook naast de beachbar. De kinderen genieten van de zee en het spelen in de speeltuin, alleen is de speeltuin vol in de zon, dus vooral 's ochtend en 's avonds zijn ze er te vinden. In de 4 dagen dat we er zijn, maken we uitstapjes naar Primosten (klein plaatsje op schiereiland met oude gebouwen), Trogir (iets grotere historische plaats met kleine gezellige straatjes, net boven Split), naar de Krka-watervallen waar we met de kinderen een houten pad lopen van 2,5km om uiteindelijk bij de watervallen te kunnen zwemmen en tenslotte bezoeken we de oude stad in Split op maandag. We gaan uit eten (mosselen) en bij het checken van internet zien we dat de rechtbank uitspraak heeft gedaan mbt onze adoptie. Dat betekent dat we Joanne en Djuna over 3 maanden bij de gemeente als Nederlander in kunnen schrijven met hun nieuwe officiële namen. We proosten met elkaar en informeren het thuisfront. Goed nieuws op vakantie.

Op de camping staat een Duits gezin naast ons, ze hebben 3 jongens en zijn veel in de zee te vinden. De jongens (9, 11 en 14) vinden onze kinderen geweldig. Vooral op de laatste dag spelen ze veel met elkaar. Toevallig duiken ze deze dag ook mosselen op, die we vervolgens met elkaar koken en eten. De drank ontbreekt natuurlijk niet, en de avond duurde nog lang.....
De volgende dag breken we op. De vorige dag hebben de meiden ontdekt hoe ze het volleybalveld en de mensen erop met de waterslang naast de speeltuin nat kunnen spuiten. Dus de laatste ochtend begint het spel opnieuw, waarbij de glijbaan wordt natgespoten en er een modderplas ontstaat. Bij het ontbijt is het al tijd voor schone kleren. Daarna gaan ze met de buurjongen naar de miniclub en kunnen wij rustig inpakken. Tegen enen nemen we afscheid en rijden naar Bibinje, net onder Zadar. We checken in bij onze kamer en gaan naar Zadar. We verkennen de stad, winkelen in de citygaleria en eten bij een typisch Kroatisch restaurant. Tegen half elf zijn we weer in onze kamer. Snel de kinderen in bed, wij drinken nog wat en duiken er dan ook in. Maar het wordt letterlijk een hete nacht. We slapen slecht en zijn blij als de ochtend aanbreekt. We zouden 2 nachten blijven, maar door een vergissing in de data hebben we maar 1 nacht hier. Gelukkig hoeven we ook maar de helft te betalen, maar we zouden hier ook geen nacht langer willen blijven. We vertrekken zsm naar het stadje voor het ontbijt, om vervolgens door te rijden naar de binnenlanden, naar Plitvice.

Plitvice
Een natuurgebied met geweldige watervallen (ook bekend van de Winnetoe films). We vinden een gezellige kleine camping met speeltuin. De eerste dag dat we er zijn gaan we naar het park. Na dagen van 35 graden, is het vandaag bewolkt en koeler, een prima dag dus om te wandelen. We gaan met een elektrische bus het park in, lopen 5km langs verschillende kleuren blauwe meren en watervallen, steken met de boot het grootste meer over en lopen vervolgens nog 3 km met als hoogtepunt de grootste waterval, waarna de bus ons weer terug brengt naar de parkeerplaats. Van 12 tot half 8 zijn we in het mooie park. De meiden hebben fantastisch goed gewandeld. Het laatste stuk af en toe bij ons op de nek, maar het grootste deel zelf gedaan. Petje af en nogmaals dank zij het geweldige weer.
De tweede dag op de camping brengen we lezend door en de kinderen spelen in de speeltuin. Even relaxen. We bewegen alleen om te eten en te drinken, maar verder even niets. 's Avonds alvast een beetje inpakken en op tijd naar bed. Het plan is om de volgende dag naar het eiland Krk te gaan, maar dat loopt anders. Dat kunnen jullie de volgende keer lezen.....

De foto's volgen vanmiddag

• 19 Juli 2011 - 10:24

Annika:

mooi te lezen dat alles goed gaat.
    nog veel plezier.

Liefs van ons allen.

• 19 Juli 2011 - 15:30

Ina:

Hé, geweldig nieuws over de adoptie, gefeliciteerd!!!Daar wordt jullie vakantie nog leuker van,toch?!
    Geniet nog lekker door!
    Groetjes,
    Ina

• 19 Juli 2011 - 19:12

Vincent En Monique:

Hoera, van harte gefeliciteerd dat het nu dan ook helemaal officieel rond is, daar drinken wij er ook eentje op. ;)

We vinden het erg leuk om jullie avonturen in Kroätie te mogen volgen.
    We genieten van elke blog.
    Nog heel veel plezier en op naar een volgende blog. ;)

groetjes,
    Vincent en Monique

• 20 Juli 2011 - 05:18

Germaine:

Wederom Moooiiiiiii verslag om te lezen. Wat een heerlijke omgeving als je jullie foto's bewonderd. Oké... gelukkig... mijn werknacht zit erop. Nu ook vakantie. Waar wij naar toe gaan, blijft nog een verrassing. In iedergeval naar zuid!, naar het goede weer. XXX Tot later.

• 20 Juli 2011 - 05:20

Germaine:

O ja, nog van harte gefeliciteerd met de Adoptie. Super!!!, werd tijd hè. Dikke knuffels van ons

• 20 Juli 2011 - 09:04

Agnes:

Heej luitjes,

Jee, ik krijg gewoon zin om daar naartoe op vakantie te gaan, wat ziet het er allemaal mooi uit zeg .....

Geniet lekker ... voor mijn gevoel zijn jullie al maaaaaanden op vakantie ;-))

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan.

PS. Super dat het nu bijna rond is met de adoptie (werd eens tijd he ...)

• 20 Juli 2011 - 15:52

Beneth En John:

Gefeliciteerd met twee nieuwe Nederlanders. Dat geluk kan niet op en dan zo'n bericht in jullie vakantie. Toppie. Geniet verder en we lezen het nieuwe verslag weer.

• 21 Juli 2011 - 19:40

Johanna:

Gefeliciteerd! Wat een goed nieuws!

En weer een mooi verslag heerlijk om lezen wat is het daar mooi, spreekt ons ook erg aan wie weet waar onze ford ons volgend jaar brengt! Nog een goede reis!!

groetjes ons