Van noord naar noord-west - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Van noord naar noord-west - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Van noord naar noord-west

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

11 Mei 2009 | IJsland, Akureyri

Winterweer

We raken in Myvatn aan de praat met een stel Australiërs die hier ook rondreizen als onderdeel van hun europavakantie van 4 maanden. En dat doen ze een keer in de drie jaar. En dan hebben we het goed in Nederland.....
Ja we klagen niet, maar zij krijgen extra dagen als ze meer dan 10 jaar bij dezelfde werkgever werken. Niet gek (althans voor Tineke, bij Dirk is het een ander verhaal).
De volgende ochtend bij het ontbijt zien we ze nog en vermoedelijk komen we ze nog wel eens tegen, aangezien we beide naar dezelfde plaats gaan, namelijk Akureyri. Maar eerst moeten we nog wat heetwater- en modderpoelen zien en nog wat andere mooie natuurverschijnselen. Het begint slecht 's ochtends aangezien de weg naar de prachtige waterval afgesloten is. 40km voor niets. Terug over de besneeuwde weg (erger dan gisteren), dan maar naar de krachtcentrale, schijnt een mooie krater bij te zijn. Ja het zal wel, maar de weg omhoog zit onder de sneeuw en we kunnen ondanks de winterbanden niet omhoog rijden (lijkt wel wintersport 2009). En de krater ligt vol sneeuw, dus zie je net niks. Dan naar de hete poelen. Daar lukt het wel en kunnen we wat rondscharrelen, geen last van andere toeristen . Maar het waait flink en dat maakt het koud, lijkt wel een sneeuwstorm. We gaan naar de krater van 1 kilometer doorsnee. Met de auto kunnen we er dicht naar toe rijden en dan moeten we tegen de berg oplopen. De lucht breekt een beetje en dat geeft hoop. We lopen de gehele kraterrand af, iets meer dan 3km (pi voor de wiskundigen). Op het eind gaat het steeds harder waaien en we hebben moeite onze foto's en video te maken. Na 1,5 uur bereiken we onze auto, waar we de kachel op vol zetten. We zijn het ook even zat en rijden door naar Akureyri. Onderweg stoppen we nog een paar keer voor wat leuke kiekjes en om half vier zijn we bij ons hostel, waar we twee nachten blijven. Eerst een warme douche en een dutje en dan eten. We koken zelf vanavond en hoeven dus niet meer naar buiten. Leve de keuken en huiskamers in hostels en leve de heerlijke gerookte ijslandse zalm.

In Akureyri gaan we de volgende dag de stad verkennen. Het is nog steeds koud en nat. Dus we lopen wat, koffiedrinken in het café, bezichtigen de huizen van bekende mensen uit deze stad, lunchen, bekijken leuke galeriën en winkels, en dan naar de hotpots van het plaatselijke zwembad. Stoombad was er ook, sauna vandaag alleen voor mannen(?) 's Avonds eten we bij Bautinn (vispotje, biertje erbij), dan naar café Paris voor een kopje kofie en nog een afzakkertje in café Amour. Hoe dan ook binnen was het steeds gezellig en knus.

Zaterdag gaan we verder naar de westflorden en de zon schijnt. De wereld ziet er ineens weer heel anders uit. We moeten zo'n 300 km rijden, dus we vertrekken om 8.00 uur. We volgen de ringweg en die door de zon goed te doen. Natuurlijk genieten we weer van de prachtige en verbijsterende uitzichten. Ons geplande café is nog dicht, dus geen koffie. Dat komt later bij een klein tankstation met winkel die aan de weg ligt. Ook de zelfgebakken cake gaat er prima in. De eigenaar doet aan houtsnijwerk, waar de winkel vol mee staat en ook verkoopt hij van wol gemaakte presentjes. We kopen een wollen flessenhouder die een gezichtje en handjes heeft. Dan door naar Holmavik. Ook hier volop rust. We wandelen wat in de omgeving en proberen bij het plaatselijke café te eten. Nog niet open. We maken zelf eten in de accomodatie, waar ook een Noor verblijft. We praten en drinken (hij iets meer dan wij) wat met elkaar, terwijl we zien hoe IJsland de deelnemers aan het songfestival beoordeelt (volgens hen wint Noorwegen, Nederland moesten ze wel om lachen, maar zit in de top5).

• 11 Mei 2009 - 12:17

Agnes:

Leuk allemaal weer, het is net zo donker als toen ik er was in januari. Fijn dat er ook even een zonnetje is geweest, die mag nu wel vaker komen, toch? Heel veel plezier nog en geniet!!!

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan