Doorlopen en doorzakken in Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Doorlopen en doorzakken in Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Doorlopen en doorzakken in Reykjavik

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

04 Mei 2009 | IJsland, Reykjavik

De eerste ochtend ontbijten we met de yoghurt uit onze koelkast op onze kamer en wat oploskoffie. Vervolgesn hebben we onze eerste ervaringen van de vorige dag met jullie gedeeld. Aan het eind van ochtend lopen we de winkelstraat in, die zich één straat achter ons guesthouse bevindt. We snakken naar echte koffie en gezien de tentjes hier is dat geen probleem. We strijken neer in een leescafé voor cappucino en delen een chocoladetaartje. Verkennend gaan we verder, we zien het parlementsgebouw, een tweede kerk, ambassadegebouwen en wat leuke winkeltjes vergezeld van af en toe een bui. We lunchen bij subways en de zon schijnt. We gaan weer verder en het regent. Dan maar de kroeg in. Uiteindelijk terug naar onze kamer voor een middagdutje. 's Avonds eten we bij Solón Kaffi waar ze vooral heerlijk en gezond eten hebben. En het ziet er leuk uit met de hoge leren banken. Toch maar op tijd naar bed, beetje bijkomen nog.

De volgende ochtend staan we dan ook op tijd op en om 9.00 uur zijn we al op pad. We lopen eerst naar de haven voor een glimp van vissersboten, maar daar zien we weinig van. Dan duiken we Café Paris in voor de welverdiende koffie en dan op naar de vlooienmarkt. Ziet er net zo uit als bij ons, wat oude spullen die van zolder komen. Tineke koopt een ketting met lavasteentjes die iemand ter plekke maakt en die je overal in de stad ook kunt kopen, in verschillende uitvoeringen. In dezelfde hal wordt ook een vismarkt gehouden, waar ze veel gedroogde vis verkopen. We mogen een stukje proeven en het smaakt best goed. Via een straat vol met leuke galeriën lopen we naar de kerk die in de steigers staat. Binnen is een prachtig orgel te zien en we kunnen toch ook naar boven in de toren voor het enigszins belemmerde uitzicht op de stad. Dan gaat de reis naar Perlan (parel), watertanks waar bovenop een restaurant is gevestigd in een glazen koepel. Het is een behoorlijk stuk lopen en ondanks dat we eerst de bus wilden nemen, zijn we er na 20 minuten. Ook daar hebben we een goed uitzicht, het waait alleen wel een beetje. De lunch genieten we er ook, zodat we voldoende energie hebben om terug te gaan. We gaan naar het sculpturenmuseum van Einar Jónsson. Groots, imposant en indrukwekkend. Tot slot lopen we via het moderne raadhuis naar het Photografiemuseum.
Tijd voor bier in het hippe café B5, waarna we ons voor de avond gaan verkleden. We eten weer in Solón Kaffi en sluiten af in het gezellige café Paris.

• 05 Mei 2009 - 06:05

Sake:

Het weer is op dit moment vergelijkbaar, dus daar mis je niks aan .
    Volgens mij is dat sculptuur nog niet af hoor.
    Wat een mooie kleurige straten daar.

groeten Sake Marjanne en kids