Istrie en Cres - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Istrie en Cres - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Istrie en Cres

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

26 Juli 2011 | Kroatië, Zagreb

(Schier)eiland hoppen

Het plan was om na Plitvice naar het eiland Krk te gaan, van daaruit naar Cres/Losigne en dan misschien nog naar Istrie. Maar de beslissing veranderde. We hadden namelijk contact gehouden met onze nieuwe Duitse vrienden en zouden elkaar mogelijk nog een keer ontmoeten op Krk. Zij waren daar een dag eerder en konden ons melden dat het er reuze druk was en nagenoeg geen camping meer te krijgen. Ze sliepen zelfs een nacht langs de weg en eindigden in Pula, het zuidelijkste puntje van Istrie. Dus wat was raadzaam? We besloten ook naar dezelfde camping in Istrie te gaan en de tocht in omgekeerde volgorde te maken. Onze kinderen verheugden zich in ieder geval op het weerzien met de 3 Duitse jongens, die op hun beurt al baalden dat ze ons niet meer zouden zien. De tocht was iets langer dan naar Krk, maar in 4 uur redden we het om de camping te bereiken. Een plekje aan zee werd gedeeld, aangezien de plaatsen erg ruim waren. De kinderen trokken veel met elkaar op en de oudere kinderen namen onze jongere kinderen mee naar de speeltuin, zodat pa en ma even achterover konden leunen. Dat verliep erg goed gelukkig, we checkten af en toe wel even, maar bleek niet nodig. We kwamen aan op zondag en maandag besloten we Pula te gaan verkennen, er stond echter een enorme file, dus verder dan boodschappen doen zijn we niet gekomen. Daarnaast was het ook bloedheet en konden we niet wachten om een duik in zee te nemen. Een boek lezen (Tineke 3...... op haar iPad en Dirk is halverwege zijn dikke pil van 600 pagina's) is ook gelukt. 's Avonds hebben we bij een restaurant speenvarken gegeten, je ziet overal langs de weg grote grills met een varken ronddraaien, dus dat moesten we proberen. En het smaakte ons allen geweldig.

De dinsdag hebben we een stormachtige nacht achter de rug met spectaculair weerlicht in de verte. 's Ochtends regent het nog steeds, dus ontbijten we in de tent op een kleed op de grond. Gezellig! Gelukkig klaart het op en kunnen we de rest van de dag zwemmen, lezen, bbq'en en een beetje internetten. Heerlijk relaxt dus. 's Avonds is er vanaf 21 uur salsadansen en dat is over de hele camping te horen, dus we laten de kinderen op en nemen ze mee, zodat er met z'n allen volop gedanst kan worden. De woensdag gaan we er met z'n vieren op uit. We willen wel iets meer van Istrie zien. We rijden eerst naar Porec en schrikken ons wild van de drukte en alle Nederlanders. Dat hebben we de hele vakantie nog niet zo meegemaakt. We lopen een rondje door het stadje, pikken een terrasje voor cappucino en appelsap en maken ons weer uit de voeten. We bezoeken onderweg nog een oude ruïne, waar weinig mensen zijn, voor we doorrijden naar Rovinj. Dat is een gezellig stadje met een gezellige drukte, dus hier vertoeven we van het eind van de middag tot zonsondergang. We eten take-away pizza op een bankje aan de haven en rijden tegen donker terug naar de camping.
De laatste dag doen we het na een stormachtige nacht ook nog rustig aan. Alleen aan het eind van de middag bezoeken we met z'n tweeën het amfitheater in Pula. De kinderen speelden met de jongens in de caravan en bleven liever op de camping. Nadat we ze op het hart drukken dat we snel weer terug zijn, gaan we even alleen op stap (for oldtimes sake). We kunnen heerlijk rustig rondkijken en foto's maken zonder dat er een kind "aan je been hangt". We rijden na afloop nog een rondje door Pula, maar we vinden de rust niet om nog even gezellig wat in het plaatsje rond te kijken. Toch maar snel terug naar de camping!!!! En daar gaat alles prima, toch worden we zoals we gewend zijn blij ontvangen.

Vrijdag is vertrekdag en ook afscheidsdag. Onze vrienden gaan langzaam op weg naar huis en wij gaan naar het eiland Cres/Losinj. Dat betekent een stukje rijden, dan met de veerboot en vervolgens nog een stukje rijden. We eindigen op een schaduwrijke camping in het midden van beide eilanden, bij het plaatsje Osor. We krijgen het weer voor elkaar om uitzicht op de speeltuin te hebben, die zich vanaf onze tent in een kuil bevindt. Wij kunnen lezen voor de tent, terwijl de kinderen spelen op een plek waar we ze in de gaten kunnen houden. We blijven 3 nachten. De eerste volle dag gaan we in de middag wat boodschappen doen en bezoeken we Veli Losinj, de zuidelijkste plaats van het eiland. Het kleine plaatsje ligt mooi rondom de baai. Aangezien het al redelijk laat is gaan we na bezichtiging terug naar de camping. Wat voor de kinderen betekent eten en dan naar bed. De volgende ochtend gaan ze naar de miniclub van 10 tot 13, waar ze knutselen, dansen en spelletjes doen. Zij vermaken zich prima en voor ons betekent het even rust. In de middag gaat het regenen, we waren al op weg met de auto en besluiten eerst nog wat inkopen te doen, maar het lijkt maar niet te stoppen, dus rijden we van Mali-Losinj via Osor naar Cres. Daar eten we bij de Italiaan, want koken op de camping is in de regen geen succes. Als we terugrijden, is het bijna droog en is het in ieder geval wat koeler. Dus de kinderen krijgen pyama's aan en slapen in hun slaapzakken ipv de lakenzakken. Is het weer eens aangenaam om lekker tegen elkaar aan te kruipen. We wilden nog een extra dag blijven, maar het weer belooft maandag goed te zijn en dinsdag weer iets minder. Dus we breken op, zodat we de tent droog meekrijgen. De kinderen zijn weer naar de miniclub en hebben wij de handen vrij om alles in te pakken. Om iets na 12 verlaten we camping en gaan op weg naar, ja eindelijk, het eiland Krk. Het eind van de vakantie nadert, nog een weekje en dan zijn we weer thuis. Het laatste verslag dus komend weekend. Voor de meesten van jullie is deze week het begin van de schoolvakantie, we wensen iedereen veel plezier met goed weer en net zo'n fijne tijd als die wij hebben gehad op jullie vakantiebestemming, waar dat ook moge zijn.

• 26 Juli 2011 - 21:31

Beneth En John:

Wat een diverse dingen jullie en wat moet dat een indrukken achterlaten op jullie twee meiden.
    Geniet nog van jullie laatste week.

• 28 Juli 2011 - 19:23

Agnes:

Ooo ... wat leuk om allemaal weer te lezen en te bekijken. Hartstikke leuk hoor!!!

Nou, nog een laatste verslag en dan mogen wij bijna ....

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 30 Juli 2011 - 11:15

Wendy:

Wauw...wat een gezellig, pracht, avontuur... Een prachtige reis voor echt elk wat wils. Super leuk om met jullie mee te lezen en heerlijke foto's. Geniet van jullie laatste week ;-)

Liefs, Wendy

• 16 Augustus 2011 - 10:44

Jeanet & Marjan:

Zo te lezen hebben jullie een mooie. warme vakantie gehad met de meiden. Blij dat alles goed is gegaan met ze. Wij vieren ons laatste weekje in Australie en zaterdag is het alweer naar huis..... Een memorabele vakantie op meerdere manieren.
    Groetjes van downunder