Eilandhoppen - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Eilandhoppen - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Eilandhoppen

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

11 Juli 2011 | Kroatië, Zagreb

Het eilandhoppen begint op Korcula. Na ongeveer 2 uur rijden gaan we met de veerboot in Orebic over naar het eiland (tocht van 20 minuten). De kinderen vinden het spectaculair dat de auto op de boot gaat. We gaan er even uit, eten snel een broodje en stappen weer in de auto. Even zoeken we naar ons onderkomen, maar we vinden het redelijk snel. Het is en appartement met groot dakterras en een privéstrandje aan zee. Beter dan op de foto's eigenlijk en dat komt niet vaak voor. We genieten van de rust en gaan met de meiden iedere dag zwemmen in zee. We verblijven hier van vrijdag tot en met maandag. Op zaterdag gaan we wat boodschappen doen en een stukje van het eiland verkennen. We steken ons hand op tegen Nederlandse tegenliggers, en dat blijken Susan en Mladen (het pasgetrouwde stel). We stoppen langs de kant van de weg en praten even bij, uiteindelijk eindigen we met wijnproeven en een aantal aangeschafte flessen wijn. De volgende dag rijden we een rondje over het hele eiland, picknicken we met uitzicht op een baai, bekijken we het oude stadje Korcula en hebben we een eetafspraak met Susan en Mladen. Het wordt een latertje, waarbij Joanne en Djuna lang dansen op straat bij een optredend bandje. Erg gezellige afsluiting van het eiland.

De volgende dag vertrekken we weer met de veerboot naar het vaste land en maken een stop in Ston, dat bekend staat om zijn vis. We lunchen hier. Joanne eet een oester met ons mee. Djuna wil wel even proeven, maar het blijft bij een likje. Daarna nog een salade en schaal met allerlei schelpdieren. Jammie!!!
Maar goed we rijden nog een uurtje door om vanuit Drevenik de boot naar Hvar te nemen. Op Hvar hebben we 1 overnachting geboekt, maar hier beloven de foto's en de omschrijving meer dan ze waar kunnen maken. We hadden een 3-persoonskamer geboekt, maar die blijkt niet meer beschikbaar en dus geven ze ons twee 2-persoonskamers, die ook nog niet naast elkaar liggen. Dat is voor ons niet handig, maar we redden ons door ieder bij een kind te slapen. Wel zitten we dichtbij het centrum van Jelsa, een stadje met een heerlijke vakantiesfeer. We eten pizza met uitzicht op de haven nadat de kinderen hun energie kwijt kunnen op een trampoline in het park.
De volgende dag bezoeken we de stad Hvar met wat oude gebouwen, een leuke haven en de gezellige markt. Even een terrasje hoort er natuurlijk ook bij, voordat we weer de boot nemen naar het volgende eiland Brac. Dit eiland is bekend om zijn strand in de vorm van een landtong, waarbij de punt verandert van vorm. We komen op tijd van Hvar, met een extra boot, maar moeten in Makarska twee uur wachten, aangezien de boot pas om 18.00 uur gaat. Dus besluiten we tot een picknick in het gras, naast onze auto, met uitzicht op zee. Ook nu hebben we veel bekijks, maar het eten smaakt er niet minder om.
Eindelijk gaat dan de boot en na nog een drie kwartier rijden komen we tegen half acht aan op de camping. Om 22.00 uur hebben we alles staan en liggen de meiden in bed.
We staan op een terrassencamping dichtbij de zee, waar het heerlijk rustig is. Helaas bestaat de beloofde speeltuin alleen uit twee schommels, de rest in na vorig jaar verdwenen. Maar ook hier kunnen we zwemmen met de meiden in zee. Ze speken met de steentjes, stokje en palmbladeren op de camping. We blijven 3 nachten en maken in de twee dagen dat we er zijn een uitstapje naar het hoogste punt met uitzicht op de landtong Zlati rat. De andere dag gaan we 's middags naar het plaatsje Bol, beetje rondlopen en lounchen op het terras.

Kortom, Korcula is zeker een aanrader, erg gezellig een sfeervol, op Hvar hadden we wat langer kunnen blijven, maar de kinderen waren toe aan een camping en dat hebben we zeker gevonden op Brac. En aangezien de temperaturen stijgen naar 35 graden is een plekje aan zee toch wel heerlijk.

• 11 Juli 2011 - 14:21

José:

Lekker genieten lees i. Heerlijk, maak er nog een mooie tijd van. Groetjes aan je 3! kinderen hahaha

• 11 Juli 2011 - 18:14

Beneth En John.:

Wel een beetje jaloers hoor. Een mooi verslag en we kunnen eigenlijk een beetje meereizen. Wat een prachtige omgeving en wat een ervaring voor jullie alle vier.
    Groetjes, kus en geniet met volle teugen.

• 11 Juli 2011 - 18:49

Vincent En Monique:

Wat heerlijk om te lezen dat jullie volop genieten van jullie eerste verre vakantie als gezin! Jullie zitten in een erg mooie omgeving!

Heel veel plezier samen en lekker blijven genieten, maar dat lukt wel toch!

groetjes,
    Vincent en Monique

• 11 Juli 2011 - 21:28

Christel Nieuwenhof:

Hoi Dirk, Tineke en kids, geweldig om te lezen hoe fijn jullie het hebben. Ook wij zijn helemaal gek op Kroatië. Vroeger met z'n 2 een aantal keren naar voormalig Joegoslavië geweest, Dubrovnik, Split, Plitvice-meren, Krk etc. Toen in 2009 met de hele familie naar Rab waar we een geweldige laatste vakantie gehad hebben met pa. Afgelopen zomer naar Rabac in Istrië en straks eind augustus naar Rovinj in Istrië, linkerkant. Dus we hebben nu al voorpret als we de foto's zien van het geweldige heldere water en de mooie kusten. Geniet er nog van en tot gauw ziens,
    groetjes Erik, Christel en kids

• 12 Juli 2011 - 07:52

Agnes:

Dat ziet er allemaal heel leuk uit zeg. Kroatië is niet het eerste land waar ik aan denk om op vakantie te gaan maar het ziet er echt heel erg leuk uit! Wiet weet ....

X Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 12 Juli 2011 - 11:08

Roelof:

Hallo Luitjes,
    Wat is dat land mooi he? Ook van boven ziet er mooi uit! Zijn er n.l. overheen gevlogen op weg naar Kreta...!
    Zo te lezen hebben jullie het pima naar de zin met z'n vieren en nog heel wat mooie dagen voor de boeg. Nog heel veel vakantie plezier gewenst.
    Groeten uit Analipsi (kreta)
    R&I

• 13 Juli 2011 - 08:48

Groep 1b/juf Wilma:

Wat een mooie foto's! Wij zijn heeeeel jaloers want hier regent het :-(! Veel plezier.
    Groetjes en kusjes uit Assen.

• 14 Juli 2011 - 14:48

Familie Mook:

Vanuit een herfstachtig Bodegraven genieten we van jullie verslag en foto´s . Wat prachtig zeg!
    Groetjes, de Mookies

• 14 Juli 2011 - 19:08

Rixt:

Wat leuk om jullie weer een beetje te volgen op jullie reis. En helemaal super om te zien dat de meiden zich blijkbaar uitstekend vermaken. Fijne vakantie gewenst!

Groetjes, Rixt

• 15 Juli 2011 - 13:37

Germaine:

Jeetje lieverds,

Wederom een mooi verslag, kan niet wachten wanneer wij vertrekken. Oké, het weer is minder, dus het wordt voor ons ws ook wat zuiderlijker. Jullie horen het wel, Vivre la Vacance et du pain, du vin et du bourcine... zeggen we maar hè.

Groetjes

• 15 Juli 2011 - 13:57

Wendy:

Ik heb alle verhalen bijgelezen en heerlijk foto's bekeken. Wat een heerlijke zon en prachtige omgeving. Wat een scheetjes in die roze jurkjes tijdens de bruiloft. Net prinsesjes.
    Wat een prachtige steden en natuur. Zeker eentje voor mijn lijstje ;-)

Nog heel veel plezier met z'n viertjes. Ik blijf jullie volgen. Liefs, Wen