Into the fjords - Reisverslag uit Hólmavík, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Into the fjords - Reisverslag uit Hólmavík, IJsland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Into the fjords

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

12 Mei 2009 | IJsland, Hólmavík

We hebben een lange bergtocht voor de boeg en dus zitten we om 6.30 uur in de auto. We moeten meer dan 300km rijden en dat in de bergen en sommige stukken met gravel. We zijn net 25km op weg en we hebben wat last vansneeuw op de weg, het eerste stuk redden we nog net, maar de tweede keer gaat het fout. We staan in een grote sneeuwbult en de auto zit muurvast. Zondagochtend 7 uur. Er zit maar één ding op en dat is uitgraven. Dirk haalt een geel paaltje die naast de weg staat uit de grond en begint sneeuw te graven. We proberen af en toe de auto in beweging te krijgen, maar zonder succes. Alle sneeuw zal er onderweg moeten, de hele onderkant is opgevuld met sneeuw. Na 45 minuten komt er als een godsgeschenk een sneeuwschuiver aan. De man lacht, Dirk geeft hem een hand, Tineke vliegt hem bijna om de hals en geeft hem een dikke zoen, hij vindt het goed! Hij sleept ons eruit en we rijden verder achter hem aan, de weg verderop is goed, alleen hier boven op de berg is er wat overlast van sneeuw. We toeteren ter afscheid en vervolgen onze tocht, in eerste instantie naar Isafjordur. De weg is verhard en rijd mooi langs de florden met schitterende bergketens en spectaculaire watervallen. We lunchen bij de bakker in Isafjordur en doen meteen ook boodschappen bij de supermarkt die op zondag open is. Dan nog ruim 100km naar Bildudalur. Het eerste stuk is nog verhard en we gaan een stuk door een tunnel van bijna 9km. Maar dan komt de gravel en een paar bergpassen. We zien nog een waterval en een meer hoog in de bergen dat lijkt op een geltsjermeer. Ook zwembadjes (natuurlijke en aangelegde) aan de kant van de weg, die gevuld worden met warm water uit de grond. Maar ondanks dit moois is het wel een spannende tocht. Ook omdat het regent af en toe en dat zorgt voor glibberige toestanden. Zonder verdere kleerscheuren komen we aan in Bilduladur en vinden we ons hostel. We ontmoeten hier 5 Chinezen en 4 Amerikanen. Allemaal aardige lui. Na één nacht vertrekken de Amerikanen. Wij blijven samen met de Chinezen nog een nacht. De gehele dag regent en stormt het, dus we blijven binnen. We lezen, kletsen en internetten wat. We eten bij de plaatselijke kroeg, waar je ook een paar boodschapjes kunt kopen. Morgen wordt het weer hopelijk wat beter, daarna zeker wat zon volgens de voorspellingen.

• 12 Mei 2009 - 09:14

Elles:

Hoi Dirk en Tineke,

Lees jullie berichten met heel veel plezier! Jullie hebben al veel mooie dingen gezien! Vind de foto's ook leuk.
    Nog veel plezier in IJsland!

Groetjes Elles

• 12 Mei 2009 - 13:12

Susan:

Ooooooh, inderdaad wat een godsgeschenk, hahahaha!! Is dat 'm, die man op de foto?
    Het ziet er weer fabeltjesachtig prachtig uit allemaal, ben jaloers!

• 12 Mei 2009 - 19:39

Roelof En Ineke:

Fantastisch! Wij houden wel van sneeuw. Jullie toch ook???
    Jammer van de regen en storm. Maar jullie vermaken je vast wel. Lekker even bijkomen dus.

Geniet nog maar ff.

Groetjes,
    De IJsbrekertjes

• 13 Mei 2009 - 04:58

Sake:

Dirk je had ook een skoda moeten huren

Het is hier trouwens korte boxum weer.

Marjanne Sake en kids

• 13 Mei 2009 - 19:15

Nick En Marijke:

Hoi hoi,

Prachtige reis maken jullie zeg... al vele mooie foto's. Super mooi.

We hebben niet zo veel tijd om alle logjes uitgebreid te lezen.

Veel plezier verder in Ijsland. Geniet ervan.

Gr. Marijke