Hemeltrein en Xian - Reisverslag uit Peking, China van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Hemeltrein en Xian - Reisverslag uit Peking, China van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Hemeltrein en Xian

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

27 Augustus 2008 | China, Peking

Hemeltrein

Er staat ons een reis van 36 uur met de trein te wachten. We vertrekken rond 9 uur 's ochtends vanuit Lhasa en arriveren de volgende dag rond 8 uur 's avonds in Xian. Op de eerste dag is het uitzicht onderweg schitterend met verschillende landschappen, besneeuwde bergtoppen, rivieren, prachtige veelzijdige kleurschakeringen en verstrekkende uitzichten. We vermaken ons met lezen, eten, kaarten (pesten), drinken, kletsen, foto's maken en muziek luisteren.
Het slapen gaat redelijk goed met oordoppen en een inslaper voor Tineke, terwijl Dirk, zoals overal, ook hier zonder moeite in slaap valt. We slapen met z'n zessen in een coupe (Tonnie, Theo, Susan, Mladen en wij). Uitslapen de volgende dag en dan ontbijn in de treinrestauratie. Daar weer kaarten, lunchen, kletsen, voorbereiden voor Xian en Beijijng en dan dineren. De chinezen zitten in het gangpad aan de tafeltjes met hun noedels en zelfmeegebrachte eten. De geur is niet te harden en het is zeker niet om aan te zien en te horen (ze smakken).
Maar we genieten wel van de lange reis door het tibetaans hooggebergte, helaas missen we het uitzicht op de gobywoestijn door het nachtelijke donker.

Xian
In Xian duiken we eerst het zwembad in (badmuts verplicht) om een beetje beweging te krijgen en wat af te koelen. Daarna lekker naar bed.
De volgende ochtend gaan we naar het terracottaleger, buiten de stad. De boer die de ru-ine ontdekt heeft is er ook en we kopen een boek dat hij signeert. We zien eerst een 3d film over de historie en de vondst.
Dan naar de hal waar een deel van het leger is opgegraven. Indrukwekkend, we kunnen niet anders zeggen. We lopen 2,5 uur rond en maken natuurlijk veel
foto's.
's Middags lunchen we eerst in het hotel en gaan dan op zoek naar de grote moskee in de moslimse wijk. Het is een gezellige drukte met veel winkeltjes en stalletje en de moskee ziet er chinees uit. We slenteren wat rond en kopen wat souveniers. Rond 7 uur gaan we met bijna de gehele groep naar een dumpling restaurant waar je allemaal kleine deegpakketjes krijgt met verschillende soorten vulling. Het smaakt heerlijk. Na afloop hangen we nog een tijdje op het plein om sfeer te proeven en foto's te maken van de drum- en belltower.
De tweede dag kunnen we zelf invullen en hollands als we zijn gaan we eerst fietsen (met Susan en Mladen) en wel op de stadsmuur op een tendem. Het is ongeveer 15 km en wel een grappige tocht met leuke uitzichten, allen is er veel smog waardoor het hei-ig lijkt. Dan naar het museum van de zwaarste boeken, waar ze ongeloofelijk grote stenen tableaus hebben met gegraveerde chinese teksten, maar ook tekeningen van honderden jaren geleden. Zeer de moeite waard. Dan hebben we het wel een beetje gehad en gaan we met de taxi voor 1 euro naar de starbucks voor koffie, we slenteren nog wat door de moslimse wijk, eten bij mac donalds en gaan met de bus voor 10 cent terug naar het hotel. We moeten om half vijf vertrekken naar het station om de nachttrein naar Beijing te nemen. En dat lukt. We zitten met dezelfde personen in de coupe. We eten en kletsen wat en gaan op tijd slapen. De rest slaapt al bijna terwijl ik (Tineke) het verhaal nog even bijwerk op mijn middenbed. Ik ga hun voorbeeld volgen terwijl de trein ons naar Beijing zal brengen en hopelijk zien we vroeg in de ochtend al een stukje muur.

• 27 Augustus 2008 - 09:36

Bert En Anneke.:

Jongens, wat beleven en zien jullie weer veel.
    Jammer dat het er bijna opzit voor jullie. Ik denk dat je nog niet veel zin hebt om naar huis te gaan.
    Trouwens, wij zijn ook naar het terracottaleger geweest. In .......Assen.
    Groetjes Bert Anneke Jeffrey Marit.

• 27 Augustus 2008 - 09:39

Dirk En Tineke:

We beleven veel en zouden gerust nog meer willen zien, maar we verlangen naar ons eigen bed en hollands voedsel. Morgen nog een highlight: de Chinese muur, het 2e wereldwonder van deze reis.

• 27 Augustus 2008 - 16:05

Wiebrigje:

Hoi Dirk en Tineke,

Begrijp dat jullie reis er al weer bijna op zit!
    Mocht je morgen rustig bij de muur willen lopen dan moet je de stille kant nemen.
    Dat is de kant waar Mao niet heeft gelopen...
    Het restaurantje aan het begin heeft heerlijke cappucino.

Goede reis terug,
    Wiebrigje

• 27 Augustus 2008 - 16:58

Monique De Kraker:

Hoi Dirk en Tineke, wat een geweldige reis hebben jullie weer gemaakt. prachtige foto's.
    nou geniet er nog even lekker van met z'n tweeën.

Tot op de diploma-uitreiking Dirk.

Groetjes,

• 27 Augustus 2008 - 19:14

Jeroen En Yvonne:

Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt. Het is leuk om elke keer weer via jullie site een stukje met jullie mee te reizen.

• 27 Augustus 2008 - 19:37

Roelof & Ineke:

Met veel plezier jullie reis verslagen gelezen, cliché we weten het, maar alweer een prachtige reis!
    Trouwens wij hebben ook wat van die stenen soldaatjes gezien, net als Bert en Anneke in het verre Assen...;~(

tot gauw!

• 28 Augustus 2008 - 17:00

Jeanet En Marjan:

wederom prachtige foto's. Ook wij hebben vandaag het terracottaleger gezien..... in Assen. Maar het zal niet opwegen tegen de echte plek. Jullie zullen moeten afkicken van al die indrukken lijkt me.

• 28 Augustus 2008 - 19:24

Agnes:

Gaaf om de foto's te zien en leuk om te lezen dat jullie zoveel zien en doen. Heerlijk. Het lijkt (vanuit NL) wel een eeuwigheid dat jullie aan het reizen zijn ....

Geniet ervan. Waarschijnlijk al lekker in Beijing. Leuk leuk leuk.

Groetjes, Agnes