Tibet gaat door, eind nepal en aankomst in Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Tibet gaat door, eind nepal en aankomst in Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Tibet gaat door, eind nepal en aankomst in Lhasa

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

19 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

BHAKTAPUR

Van Narganot vertrekken we tegen 10.00 uur richting Bhaktapur. Vandaag krijgen we te horen of we naar Tibet mogen of niet (ja ja het blijft spannend tot de laatste minuut). Baktapur is een oude stad welke voorloper is geweest van Kathmandu. We moeten hier een entree betalen van 750 roepies (7,5 euro) per persoon en mogen dan de stad in. We slapen midden in de stad omgeven door veel tempels, pleintjes en oude straatjes. We hebben lekker de tijd om alles te verkennen en zwerven door de stad, we bezoeken een aantal tempeltjes, peacockswindow, en het pottenbakkersplein. Lunchen doen we bovenin een van de oude tempels welke is omgebouwd tot een restaurantje, met uitzicht op het plein en tempel. Ook zijn er overal veel souvenierskraampjes en niet al te opdringerige verkopers te vinden.

Omdat we ook wel even willen weten hoe het aan het thuisfront gaat besluiten we een internetcafe op te zoeken. Hier zijn we een uur bezig om weer een nieuw bericht te plaatsen en fotos te laden, maar het lukt net op tijd voor de stroomuitval. 's Avonds eten we samen met Laura en Nick en Patsy in een restaurant Bhadgaon. Van Laura en Nick horen we dat het visum voor Tibet akkoord is, en daar drinken we dan maar een wijntje op. Als we teruglopen naar het hotel zien we op het plein eetstalletjes en mensen die voor de tempel zitten te zingen. We lopen nog even rond, maar gaan dan toch maar naar het hotel.

De volgende dag vliegen naar Lhasa de grootste stad in Tibet. Allemaal rare controles op het vliegveld, mannen en vrouwen gescheiden, kost wat tijd en geduld, maar we nemen het voor lief. Bij aankomst in Lhasa merk je direct de chinese invloed, alles georganiseerd en overal bewaking. We vragen een stempel in ons paspoort en dat krijgen we. De bagagecheck gaat ook zonder problemen en dan ontmoeten we onze gids voor Tibet, Tenxin. Eerst nog 1,5 uur naar het hotel, aangezien het vliegveld 65km vanaf de stad ligt. Onze gids wil alles met de groep gaan doen, maar Ans geeft aan dat het zo niet werkt bij Djoser. Er onstaat wat irritatie en na contact met de agent blijkt dat we de excursies als groep doen, ook ivm het groepsvisum dat overal getoond moet worden, en daarbuiten kunnen we zelf zaken ondernemen. De volgende ochtend bij het ontbijt tekenen we zelfs een formulier waar in staat dat we zonder gids zelf verantwoorelijk zijn. Onze gids komt uit Tibet en is blijkbaar bang voor eventuele consequenties, waar we ook maar even niet verder op in gaan. Aangezien de beste restaurants, snowland en dunya, dicht zijn moeten we op zoek naar iets anders. we komen uit bij een tibetaans restaurant, waarbij de bediening ons amper verstaat. Ook valt halverwege het licht nog uit. Maar uiteindelijk hebben we lekker gegeten bij een leuke familie.

De eerste dag in Lhasa bezoeken we de Jokhangtempel, waar monniken zien bidden en wat we mogen bezichtigen. Daarbij hebben we op het dak uitzicht op het plein waar de tibetanen rondjes lopen met gebedswielen om te bidden. Enkel gaan zelfs op de grond liggen, nadat ze met een soort houten handschoen boven hun hoofd klappen. Ook hebben we zicht op het Potalapaleis, eeuwenlang het religieuze en politieke machtcentrum van Tibet en het vroegere verblijf van de dalai Lama's, nu alleen nog een museum. We moeten veel trappen op en op een hoogte van 3400 meter valt dat zeker niet mee. Maar het is de moeite waard en wat een goud en edelstenen is in het gebouw aanwezig, ongekend.
's Avonds eten we met z'n allen en gaan we met riksjas terug naar het hotel.
De tweede dag staat het zomerpaleis van de Dalai Lama op het programma, de Norbulingka. Veel muurschilderingen met de geschiedenis van tibet en we zien de verschillende vertrekken. In de tuin staat ook nog een gebedshuis. Daarna moeten we een stukje lopen naar het museum, het regent inmiddels iets, en als we aankomen duiken we onder de parasol van de bewakers. Het museum is op maandag dicht, dus terug en echte koffie drinken in het Summit Cafe met iets lekkers erbij. Daar zitten we met z'n allen en genieten van allerlei soorten koffie en thee ( tot nu toe was het voornamelijk slappe oploskoffie). 's Middag zijn we naar het seraklooster geweest om de monniken te zien bidden en aan het eind zetten ze een grote muts op. We mogen hier foto's maken (tegen betaling) en dat doen we dan ook. Na afloop komen ze bij ons staan of spreken ons aan. Vroger gingen monniken hier met elkaar in discussie, maar dat mag helaas niet meer. We lopen nog wat rond, zodat we ook de gebouwen zien waar ze wonen en dan terug naar het hotel. We wandelen nog wat door de stad om wat laatste leukigheidjes te kopen en dan eten we ter afsluiting met Mladen en Susan in Lhasa Namastee restaurant, waar ze ook pasta en pizza hebben.

• 19 Augustus 2008 - 11:33

Wendy:

Geweldig!! Tibet gaat gewoon door :-)
    En meteen al prachtige plaatjes. Heel veel plezier.
    Groet,
    Wendy

• 19 Augustus 2008 - 12:16

Jeanet En Marjan:

wat een ervaringen moeten jullie wel niet opdoen zeg. De foto's alleen al maken veel indruk op me. Zoals die van de monniken, daar voel ik me al nietig al bij als ik er naar kijk. Geweldig!

• 19 Augustus 2008 - 12:37

Agnes:

Gaaf .. toch naar Tibet. Bijzonder hoor!
    Hier herfst ....

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 20 Augustus 2008 - 04:31

Sake :

Ook deze mail ga ik met Wout nog even nalezen want die vind het ook allemaal heel spannend (wat een mooie fotos

groet,n Sake

• 20 Augustus 2008 - 15:41

Roelof & Ineke:

Mysterieuze omstandigheden in Tibet. We zijn erg benieuwd naar hoe het daar nu werkelijk is. Al gehoord dat vooral de Nederlandse "vrouwen" het goed doen bij de Olympische Spelen???

Nog veel reisplezier!!!
    Groetjes, Roelof en Ineke

• 20 Augustus 2008 - 19:26

Bert En Anneke.:

Jeetje, wat beleven jullie weer veel in deze reis. Volgens mij zijn jullie als jullie terug zijn echt aan vakantie toe!
    Ben jaloers op de mooie foto's.
    Geniet er nog van.
    Voor je het weet ben je weer in Nederland, waar het net herfst is.
    Groetjes Bert Anneke Jeffrey Marit.