Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Lissabon

Door: Dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

26 Oktober 2013 | Portugal, Lissabon

Stappen in de hoofdstad

Zaterdagochtend vertrekken we na het ontbijt naar Lissabon. Alleen doet onze navigatie het niet meer. Tenminste de touch screen. Handmatig kunnen we er nog wel iets mee, maar tijdens het uitproberen daarvan raakt het ding geblokkeerd en kan het alleen via touch screen ontgrendeld worden. Nou dat gaat dus goed. De eigenaar van ons onderkomen wijst ons de stad uit en dat lukt, daarna kunnen we via de snelweg naar Lissabon, ook geen probleem. We moeten alleen de stad in. Bij een benzinestation kopen we dan maar een kaart en met wat u-bochten komen we uiteindelijk bij onze kamer aan. Er blijken ook studenten te wonen, zij doen open en de eigenaar komt later. Onze kamer is prima en vlak bij het metrostation Parque. We brengen onze auto naar het vliegveld, volgens ons moeten we nog geld terug krijgen, maar dat blijkt allemaal weer niet zo. Oplichters die verhuurbedrijven en de bemiddelaars. De prijzen zijn echt ondoorzichtig, laat staan de verzekeringen die ze je opdringen.
Maar goed, we gaan met de metro de stad in, stappen uit in het centrum bij station Rossio. Daar treffen we het, er is een maar met lokaal voedsel en drank. Allemaal tafels met banken of stoelen op het plein met daarom heen stalletjes waar je vooral vlees, kaas, pasteitjes en ander lekkers kunt kopen. Dit maakt onze hele dag weer goed, we eten terwijl de schemering verandert in het nachtelijke donker van de stad. Na afloop nog een ijsje en dan is het tijd voor het bed. De kinderen slapen, terwijl wij nog met onze huisgenoten kletsen in de keuken. Het is een hostelachtige sfeer, mmmm heerlijk, brengt herinneringen terug aan andere vakanties.

De zondag is een prachtige dag, het is warm en we verkennen de kade aan zee en de wijk alfama. We pikken een terrasje en nemen de oude metro naar Castello Sao George. De metro gaat door smalle straatjes met scherpe bochten. Bij het kasteel hebben we een mooi uitzicht over de stad. We lopen over de muren, door de poorten en beklimmen steile stenen trappen. Na verloop van tijd verlaten we het kasteel en dalen de straatjes af terug naar de stad. Onderweg ontmoeten we nog een Frans gezin met 2 dochters uit Mali. We hebben een kort gezellig gesprek en gaan dan ieder onze weg. We eten op een terrasje, wandelen nog wat in de herestraat van Lissabon en gaan dan terug naar ons onderkomen. Daar koken we zelf pasta. Dan nog even tv kijken voordat we gaan slapen.

De laatste dag in Lissabon miezert het een beetje. We bezoeken een winkelcentrum en gaan dan met de metro de stad in. Na het koffiedrinken stopt de regen en gaan wensen de wijk bairro alto. Ook hier kleine straatjes met veel trappen en gezellige winkeltjes. We vermaken ons prima. Met de oude metro gaan we nog naar de Basiliek en het tegenover liggend park, waar we een drankje doen. Dan ter afsluiting eten in de stad bij een restaurant dat aan de trappen ligt. Dan nog een klein stukje naar de metro en we suizen terug naar onze straat. Toetje doen we in de keuken en dan inpakken en slapen.

Dinsdag om 4.30 uur staan we op. En om 8 uur zitten we nog op het vliegveld te wachten. We hebben al 2 uur vertraging. Uiteindelijk zijn we na wachten, vliegtuig, trein en bus om 17.00 uur weer thuis. Home sweet home!!!

• 29 Oktober 2013 - 23:28

Beneth En John:

Wat een avonturen moeten die twee meiden beleefd hebben. We kunnen die kopjes wel voorstellen. Fantastisch en blij dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Liefs van ons.

• 30 Oktober 2013 - 09:14

Wendy:

Wat een prachtige laatste dagen! Heerlijk genieten van prachtige stadjes, steegjes, leuke mensen en heerlijk eten. En nu gezond weer thuis. We spreken in 2014 af om deze vakanties nog eens goed door te spreken onder geniet van hapje en drankje. Liefs