Figueira da Foz - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Figueira da Foz - Reisverslag uit Figueira da Foz, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Figueira da Foz

Door: Dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

20 Oktober 2013 | Portugal, Figueira da Foz

Naar de kust

Op zondag rijden we, na ons bezoek aan historisch Sintra, naar Figueira da Foz. Onderweg in de auto slapen de kinderen op de achterbank over elkaar heen. We hebben een kamer bij casa Pinha. Ons onderkomen ligt boven op de heuvel en vanuit de ontbijtzaal hebben we uitzicht op de zee. De zo'n schijnt en het is ongeveer 22 graden.
Aan het eind van de middag zoeken we een restaurantje in het stadje. Het is er rustig op zondag. We eten in een visrestaurant waar in waterbakken levende krabben en kreeften te zien zijn. Deze eten we maar niet, we gaan voor andere vis. Het smaakt prima.

Vanuit Figuera gaan we 2 dagen op stap. De eerste dag gaan we naar Coimbra, waar ze een park hebben voor kinderen met miniatuurhuisjes uit Portugal. Toevallig is er ook nog een Barbie expositie. De kinderen kruipen de huisjes in en uit, bekijken filmpjes en vergapen zich aan de barbies. Kortom een succes. Daarna rijden we naar Bucaco. Hier is een ommuurde omgeving met vele soorten planten en een kasteel op de top. We wandelen hier wat rond en zien de buitenkant van het prachtige kasteel, een aantal waterbronnen, een kapel en de beplanting die gedeeltelijk verwoest is door een storm in januari.
's Avonds eten we bij de Mac waar ze gelukkig ook soep en salade hebben. Daarna relaxen op onze kamer.
De volgende dag gaan we op stap langs de kust. We willen toeristisch rijden, dus vermijden we de tolweg. Het alternatief is een halfverharde weg met veel gaten erin. Daar zijn we snel klaar mee, maar voordat we hier weer vanaf komen zijn we 20 km verder. We komen toch uiteindelijk aan in Aveiro. Een leuk stadje met veel betegelde en gekleurde huizen. Maar specifiek zijn hier de bijzonderen boten waarbij de voor en de achterkant beschilderd zijn met tekeningen, die door het kanaal varen. We drinken hier koffie, sjouwen door de straatjes en slenteren langs de winkeltjes.

We zoeken onze auto weer op en rijden 10 km verder naar de kust naar Costa Nova. Hier tref je allerlei gekleurde en gestreepte (strand)huisjes aan. Mooi om te zien, maar er is geen kip. Het ziet er verlaten uit, net een leeg cowboydorp in de woestijn. We lopen een rondje en vervolgen onze reis terug naar Figueira da Foz. Voor het eten lopen we nog een stuk langs de zee. Maar uiteindelijk hebben we trek en eten we in een restaurant een enorm vismenu. We krijgen 4 soorten vis, en dan kun je van 1 soort zoveel bestellen als je wilt. Nou we hoeven geen refill. Dit krijgen we echt niet op, maar wat hebben de meiden erin gegeten!
In het donker komen we terug en gaan de meiden meteen naar bed. De volgende ochtend na het ontbijt rijden we door naar Porto.

• 26 Oktober 2013 - 00:22

Benethe En John:

Zo kunnen we jullie zoals gewoonlijk leuk volgen. Worden wel wat jaloers, maar ja, gunnen het jullie graag.
    Genieten en wat leuk voor die twee meiden.

• 26 Oktober 2013 - 00:22

Benethe En John:

Genieten en wat leuk voor die twee meiden.

• 26 Oktober 2013 - 10:11

Ralph En Brenda:

Mooi reisverslag! En ook de foto's zijn leuk om te bekijken. Prachtige cultuur en omgeving...en voor de meiden een Barbie expositie...erg leuk hoor.