Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Porto

Door: Dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

23 Oktober 2013 | Portugal, Porto

Waar de port vandaan komt.

We kunnen relaxed naar Porto rijden via de snelweg (en tolweg). In de stad brengt onze navigatie ons prima naar onze overnachtingsplaats. Dirk moet lang aanbellen, maar uiteindelijk wordt er open gedaan. We pakken uit en checken in, in een prachtige kamer. De auto kunnen we parkeren op een parkeerplaats iets verderop met een speciaal pasje.

Maar het weer is niet geweldig. We besluiten er toch op uit te gaan. We lopen verder de straat in, maar dan begint het te regenen en schuilen we bij een cafeetje. Blijkt dat we niet naar de stad liepen, maar er vanaf. We wachten af, drinken koffie, verwennen de meiden met chocola en gaan dan terug naar ons onderkomen. 's Avonds eten we bij een restaurantje dat je bijna buren kunt noemen. Het is eenvoudig, maar prima voor deze eerste avond. Alleen Djuna hoest er op los. Dus na het eten een wandeling naar de farmacie waar de medewerkers hun kans grijpen om Engels te spreken. Gezellig, kunnen we wel waarderen. We vragen meteen een paar praktische dingen aan hen. Uiteindelijk vertrekken we met een fles hoestdrank. En dat werkt. De volgende dag is het hoesten gelukkig al een stuk minder. Maar het regent weer. We gaan toch de stad in, kopen paraplu's en maken er het beste van door veel koffietentjes uit te proberen. Ook de regionale taartjes en koeken moeten het af en toe ontgelden. We slenteren door de straatjes en krijgen een beetje indruk van Porto. Rond 4 uur lopen we terug en relaxen we wat op onze kamer. En het wordt droog.....
We vragen de gastheer naar een goed restaurant en dat blijkt een kip take away te zijn, waarboven een restaurant zit waar ze ook andere vleessoorten en vis serveren. Het smaakt ons prima. Met een gevulde buik lopen we weer de steile straatjes door, terug naar de plaats waar tijdelijk onze bedden staan.

De volgende dag is er volop zon. Eerst ontbijten bij de "buurman" en dan de stad in. Ziet er heel anders uit met mooi weer. We lopen direct naar de rivier de Douro, pakken een tour met het plaatselijke treintje en verkennen de buitenzijde van de kathedraal. Dan is het tijd voor lunch. Daarvoor steken we de rivier over naar Vila Nova en nestelen ons op een terrasje, waarde kinderen vissoep eten en pap en mam een broodje krab. Met dit in de maag kunnen we prima port proeven, want dat kunnen we natuurlijk niet overslaan nu we hier zijn. Er is een tour in het Engels en de kinderen kunnen ook mee. We leren meer over de soorten port en hoe het tot stand komt, we zien grote vaten en natuurlijk proeven (alleen voor boven de 16) we ook, wit en de tawny. Ze hebben geen breekveilige verpakking, dus we proberen deze Calem port later nog op het vliegveld te kopen, zodat we deze als handbagage mee kunnen nemen. Lekker hoor!

Dan slenteren langs de kade van de Ribeira, waar we wat souvenirs kopen. We besluiten een speelplein te zoeken wat we onderweg in de trein hebben gezien. Kunnen de meiden even lekker hun gang gaan. Na een tijdje wordt het tijd om het restaurant te zoeken dat Josee ons heeft aanbevolen, in de buurt van Jardim do palacio de Christal. Het heet o assador tipico. We vinden het na wat rondvragen. We worden vriendelijk ontvangen en beginnen met olijven en typische Portugese pasteitjes. Mmmmm..... Dan kip voor de meiden en steaks voor pa en ma. Tjeetje wat een lappen en wat lekker mals. Laat die patat en rijst maar zitten. Goeie suggestie dus. Nu nog koffie bij café Majestic. Ook niet te overtreffen, de dames delen chocoladetaart, die bijna zo goed is als de chocolat bij death (Bali, Indonesië). Gelukkig moeten we daarna nog een stukje bergop lopen, maar wateren heerlijke dag en avond was het...... We slapen allen als rozen.

En dan komt ook voor hier het afscheid. We ontbijten voor het laatst bij de "buurman" en vertrekken dan naar Lissabon. Het is geen vlekkeloos vertrek, maar daarover meer in het laatste verslag dat nog volgt.....

• 28 Oktober 2013 - 08:51

Wendy:

Wat een heerlijke trip. Ditmaal iets dichter bij huis, maar net zo avontuurlijk. Heerlijk om met de auto van plek naar plek te gaan. Op die manier kun je een heel groot deel van het land ontdekken. Het staat inmiddels op mijn lijstje. Heerlijk om te lezen hoe de meiden genieten...!
    Ik hoop dat het weer nog wat lekkerder wordt. En ontzettend veel plezier de komende dagen. Ik ga jullie niet lang meer kunnen volgen. Ga zelf op pad. Per mail meer info... Liefs, Wendy