Eerste kennismaking Portugal - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking Portugal - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking Portugal

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

18 Oktober 2013 | Portugal, Lissabon

Amsterdam, Lissabon, Sintra

Vrijdag 18 oktober vertrekken we met de trein naar Schiphol. Allemaal dragen we een rugtas, met kleding en praktische dingen die we denken nodig te hebben in Portugal. Onze vlucht staat gepland voor 17.50 uur, mAr bij aankomst op Schiphol wordt al duidelijk dat de vlucht vertraagd is. Uiteindelijk vertrekken we iets na 19.00 uur. En we kunnen jullie vertellen dat we nog nooit zo'n enthousiast vertrek hebben gehad. Kijk Djuna, daar zie je vliegtuigen de lucht in gaan, we gaan rijden, hij gaat achteruit, daar allemaal lichtjes, hij gaat stoppen, jaaaaaa hij gaat hard en omhoog, net een raceauto, whooo ik wordt helemaal in mijn stoel gedrukt, ja hij gaat vliegen, we zijn los van de grond, wauw we vliegen en hij gaat nog harder.......
Gelukkig maakte het vliegtuig ook veel lawaai, maar we konden samen met een aantal andere mensen ons lachen niet onderdrukken. Als ik er aan denk moet ik weer glimlachen en jullie misschien ook:-))

We komen laat aan in Lissabon, pikken onze bagage van de band en vervoegen ons bij het autoverhuurbedrijf. Met een Opel Astra rijden we in het donker naar Sintra. Onderweg nog een stortbui, waarbij we meteen alle specificaties van de auto leren kennen. Gelukkig worden we vriendelijk ontvangen door een gastvrouw die ons naar een ruim huis brengt, met 2 slaapkamers, een keuken en 2 badkamers. Ze kust de kinderen op het voorhoofd en voorziet ons vast van ontbijt voor de volgende dag. Nu eerst lekker slapen.

Zaterdag, de zon schijnt, is de enige dag dat we een hele dag in Sintra zijn. Dus dat betekent op stap. We bekijken twee kastelen. Via een slingerweg rijden we de berg op waar beide zich bevinden op 500 meter afstand van elkaar. Het eerste kasteel Mouros, dat doet denken aan de Chinese muur, is opgebouwd uit dikke stenen. Het stamt uit de 8e eeuw en via een aantal trappen kun je het van alle kanten bekijken en heb je een goed uitzicht op Sintra. Vervolgens gaan we naar palacio de Peña met een eclectische mix van bouwstijlen dat in de 19e eeuw werd gebouwd. Het kasteel is versierd met veel kleurige tegels, bezit veel bogen en is erg fotogeniek. Binnen staat het vol met curiosa en zijn versierde plafonds in overvloed te zien.

Na al dit wandelen met veel hoogteverschillen zoeken we een klein restaurantje om te eten. Uiteindelijk eten Dirk en ik Indiaas en de kinderen Italiaans. Het smaakt ons prima, we kopen nog een flesje rosé bij de plaatselijke slijter en dan is het tijd om terug te gaan naar het huis. Nog even nagellakken met de meiden, terwijl papa even kan relaxen.

De volgende ochtend verkennen we nog de prachtige historische binnenstad van Sintra. We lopen door kleine straatjes, drinken koffie en bekijken het palacio national de Sintra van de buitenkant. Tijd om verder te gaan naar Figuiera da Foz, dat op ongeveer 2 uur rijden langs de kust ligt.

• 24 Oktober 2013 - 13:57

Monique (de Kraker):

Goh wat worden de meiden groot :-)
    Heel veel plezier in Portugal.
    Ik ben erg benieuwd naar alle verhalen en foto's.

Groetjes,
    Monique

• 24 Oktober 2013 - 20:52

Beneth Emn John:

Heel leuk om te lezen en inderdaad, dat enthousiasme in het vliegtuig werkt aanstekelijk.
    Veel plezier en we houden het bij.

• 24 Oktober 2013 - 23:51

Angele:

Heel leuk om te lezen. Vooral Sintra is super (ben er vorig jaar geweest).
    Veel plezier.
    Groetjes Angele