Zuid Corsica - Reisverslag uit Olmeto, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Zuid Corsica - Reisverslag uit Olmeto, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Zuid Corsica

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

24 Juli 2014 | Frankrijk, Olmeto

Via Zwitserland reizen we naar Livorno. Daar kunnen we donderdagavond al met de auto op de boot. We slapen in onze hut, terwijl de boot in de haven ligt. We ontwaken als de boot in de ochtend om 8 uur vertrekt. Tijd om te douchen en aan te kleden want we moeten voor 9 uur ontbijten. Maar het ontbijt wordt geen succes. Joanne is als eerste zeeziek en Djuna volgt daarna. Gelukkig kunnen we onze hut tot 11.00 uur gebruiken en is deze incl. toilet. Om 11 uur, maar naar buiten op het dek. Het gaat gelukkig goed. We varen om half 1 de haven van Bastia binnen en rijden in 3 uur naar onze camping in de buurt van Propriano.
We zetten de tent op en genieten ervan dat we op de plaats van bestemming zijn.

We hebben een heerlijke schaduwplaats op een terrassencamping. Er zijn nog weinig Nederlanders, dus de meiden zoeken nog wat naar aansluiting met vriendinnetjes. De temperatuur is nog niet heel hoog, er waait een koele wind, maar wij vinden dat wel prima. Door de wind is de zee wel wat ruig, maar dat geeft ook mooie plaatjes.
Vanaf maandag komen ze ineens met vriendinnen aan. Samen zwemmen in het zwembad, loomen en andere vermakelijkheden. Wij (hun ouders) lezen veel en kunnen even een beetje tot rust komen, zeker nu het warmer wordt.

Zuid corsica is vooral populair vanwege haar stranden. We hebben een strandje vlakbij de camping, we steken de weg over, lopen door het bos over een grillig paadje en we zijn er. Het is een strand met veel kleine steentjes, waar het prima vertoeven is buiten de heetste tijden van de dag.

We maken een uitstapje naar Bonefactio, waar we eerst de bunkers uit de tweede Wereldoorlog bekijken en belopen. We hebben daarbij prachtig uitzicht op de mooie krijtrotsen en de bijbehorende baaien en grotten. De boottocht slaan we over aangezien het midden op de dag is en bloedheet. We lopen door de gezellige straatjes van het stadje en kopen in voor een later geplande picknick. We vinden op de terugweg een strandje waar we in eerste instantie alleen zijn en waar we heerlijk kunnen zwemmen met uitzicht op een baai. We genieten van ons eten, de zo'n en het water. Idyllisch is het, maar helaas was het bekend bij de locals.....

Saterne is een klein stadje met gezellige straatjes en een plein. Daar gaan we uit eten bij de pizzeria. De meiden penne boulognaise en wij een pizza, waarbij we natuurlijk van elkaar proeven.

We bezoeken Filitosa waar steenhopen uit de prehistorisch te vinden zijn. Je ziet hier menhirs, obeliskachtige lange stenen. We lopen door het heuvellandschap en stellen ons voor hoe mensen hier 8000 jaar geleden geleefd hebben. De meiden zijn geïntrigeerd, willen alles zien en vragen veel. Waren er toen ook dinosauriërs? En aten de mensen die op of aten de dinosauriërs de mensen? Hoe kregen ze die steen daar dan bovenop? Kookten ze hier? En waar sliepen ze dan?
Help, hoe was het ook al weer. Na de vakantie naar de bieb voor een boek over de prehistorie. Verdorie deed wifi het maar bij de tent.....

Tussen de vakantiepret door horen we van het vliegtuig dat is neergeschoten. We hadden geen benul. Hoe bizar en onacceptabel......

WiFi is hier waardeloos, dus foto's volgen nog.

• 24 Juli 2014 - 17:34

Monique:

Fijne vakantie!

Groetjes,
    Monique dK

• 24 Juli 2014 - 20:48

Beneth En John:

Weer een mooi verslag, geniet er maar met volle teugen van.