Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

26 Oktober 2008 | Cuba, Santiago de Cuba

Camaguey naar Santiago de Cuba

De mevrouw van het Casa particulare in Camaguey heeft een adres voor ons in Santiago de Cuba geregeld. Voor vertrek regelen we een vlucht van Santiago de Cuba naar Havana. Nu weten we zeker dat we door kunnen rijden naar het oosten.
We zijn nog wat ontdaan van de oplichting in Camaguey, van de gestolen brandstof en schoenen. Bij aankomst in Santiago de Cuba bellen we vanuit een hotel naar ons casa aangezien we geen enkel risico meer willen lopen. Er staan al weer lui bij onze auto die melden dat we ergens een straat niet in kunnen en dergelijke. We vertrouwen niemand meer. En dat is maar goed ook. Richardo komt ons halen en we verblijven 3 nachten bij schatten van mensen. We mogen alles vragen en niets is teveel.
Allereerst rusten we een beetje uit en daarna gaan we de stad in, naar Plaza Cespedes. We drinken wat bij casa grande en daar eten we uiteindelijk ook. Het is een stad met veel verkeer en smog, maar hier rond het plein valt het mee. We zien nog wat van het culturele festival en gaan niet te laat terug. Onderweg is het gezellig in de stad met mensen die muziek maken in de straten.
We ontbijten in ons casa en dat is heerlijk. Wel iedere dag ei, maar ze maken er wel iets bijzonders van. Vandaag besluiten we met de auto naar het strand te gaan. Heerlijk een dag lezen op een ligbed en zwemmen in zee.
Wel zijn er veel sugardaddy's met hun jonge dames (ouwe mannen met groene blaadjes). Het lijkt Thailand wel! We kijken er met afschuw naar, maar blijkbaar wordt er voor beide een behoefte vervuld.
's Avonds eten we bij een paladera. Het is niet echt heel sfeervol, maar het lamsvlees smaakt goed en er zijn olijven vooraf. Ook het toetje en de koffie gaan er goed in. We eindigen op het plein vlak bij ons casa waar in het casa de la musica een band optreedt. Daar drinken we natuurlijk een mojito en genieten we van de muziek.

Op de laatste dag leveren we onze huurauto zonder problemen in bij Rex. Vervolgens gaan we de stad in om deze verder te verkennen. We worden rondgeleid door een jongen die ons het huis van Fidel castro laat zien en de wijk Tivoli met uizicht op de baai en het muziekhuis van de bekendste artiest van de buena vista social club.
We bekijken de cathedraal van binnen en ook het oudste huis van Cuba. Maar het is zeer warm vandaag (38graden) den we raken al snel uitgeput.
Dus af en toe stoppen, zitten in het park, water drinken, lunchen, koffie drinken bij het typische koffiehuis en dergelijke.
Op zoek naar souveniers ondekken we nog een leuk winkeltje, waar we een big mama met sigaar van keramiek kopen. We dwalen nog wat langsde stalletjes voor wat kleine dingen. Dan komen we weer bij een tentje waar live muziek gespeeld wordt en we vinden dat het om half vijf wel tijd is voor een mojito.
Dan terug naar de casa voor verkoeling en om spullen weg te brengen. We gaan voor het eten nog even internetten en eten bij Don Antonio op het plaza Dolores.
Heerlijk visschotel met visfilet, garnalen en kreeft. Koffie drinken we weer bij het typische koffiehuis ter afsluiting van de laatste avond in Cuba.

Donderdag op vrijdag is onze reisdag en vrijdag om 14.00 uur zijn we weer veilig thuis aangekomen.

• 31 Oktober 2008 - 11:14

Wendy:

Hoi Dirk en Tineke,

Op jullie laatste dag laat ik ook even wat van mij horen ;-)
    Een vakantie met geweldige cultuur en sfeer, maar zeker ook met wat mindere ervaringen. De auto's, sigaren en geweldige gebouwen zullen zeker bij blijven. Ben benieuwd naar jullie foto's. En welkom terug!!

Groetjes,
    Wendy