Verkennen van het noorden van de Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Verkennen van het noorden van de Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Verkennen van het noorden van de Pantanal

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

28 Augustus 2009 | Brazilië, Pantanal

Poconé en de Pantanal

Poconé is een soort voorstadje van de Pantanal. Je zou een toeristisch oord verwachten, maar niets is minder waar. Men is er totaal niet op gericht om toeristen het geld afhandig te maken. het ziet er allemaal erg rustig uit. Veel fietsers en mannen met hoeden, dat valt op. Het is best moeilijk om een eettentje te vinden. Maar eentje waar je bier kunt krijgen is geen probleem. De eerste avond hebben we een buffet in het hotel en dat is zowel met vlees als vis. De dag dat we hier verblijven is vrij te besteden, dus we slapen wat uit, maar halen nog net het ontbijt. Dan eerst naar het internetcafé, waar we onder andere het vorige verslag hebben geupload en onze e-mails hebben gelezen en een aantal beantwoord. Dan gaan we samen met Suzy, Nieuw-Zeelandse, de stad wat verkennen. Maar eerst op zoek naar koffie met gebak. De koffie wordt hier direct gezoet, dus als je dat niet gewend bent is het niet te pruimen. Maar ja dat weet je niet van te voren. Gelukkig zijn het maar kleine bakjes. Dan gaan we een rondje maken, maar het valt niet mee aangezien het benauwd warm is. We komen een paar anderen van de groep tegen op het terras en rond het middaguur zitten we aan het bier. Tijd voor siesta, dus terug naar het hotel voor een dutje en wat lezen. Dirk gaat piranha vissen vanaf de steiger die staat bij de rivier achter de lodge. Het lukt aardig. Een groepslid heeft er zelfd een kaaiman aan hangen.
Aan het eind van de middag maken we nog een wandeling en we sluiten de dag af bij de enige pizzeria die er is. Het lijkt erop dat we in een zeer relaxte fase komen, of het komt van de warmte, maar we zijn doodop. Dus op tijd naar bed.

Dan gaan we opweg naar de Pantanal. Onze gidsen reizen mee naar de lodge. We kunnen weer in de dakstoelen zitten aangezien we van de verharde weg afgaan. Als we het natuurgebied binnenrijden gaan we een stuk lopen en zien we de wereld aan vogels en kaaimannen. Na ongeveer een uur zijn we weer bij de truck, die is doorgereden, en laggen we de laatste dertig km af. De lodge ziet er goed uit en we hebben een grote kamer voor ons tweeën. We duiken eerst het zwembad in, dan lunchen, siesta en om half vier een wandeling van 2 uur. Ook hier zien we veel beesten, planten, bomen en vogels. Als het donker begint te worden zijn we terug, op tijd voor een prachtige zonsondergang.
Net na het eten blijkt er een miereneter in de boom te zitten bij de lodge. Hij blijkt op zoek naar zijn jong die elders in de boom zit. Het is een prachtig tafereel om te zien, maar we storen ze niet te lang.

Na de eerste overnachting in de lodge, staan we rond zeven uur op. We ontbijten en starten vervolgens met een wandeling langs de rivier. We zien wat flora en fauna onderweg. Ineens zien we iets wegstuiven het water in, we sluipen er naar toe en het blijkt een otter te zijn. Een langstaartotter. En in totaal zien we uiteindelijk een stuk of zes. Onze ochtend kan niet meer stuk. We gaan vervolgens paardrijden, maar dat levert niet veel op aangezien het al te warm is. Dan maar weer eens een duik in het zwembad. De lunch volgt en daarna een siesta in de hangmat.
Om 4 uur 's middags gaan we op safari. We rijden door tot na zonsondergang. We zien een adelaar, wat andere bijzondere vogels, een hert en capibara. Natuurlijk zien we de lucht ook prachtig rood kleuren.
Echter de jaguar die we hoopten te zien, hield zich verborgen.

Bij terugkomst is het tijd voor het avondbuffet. En we duiken er vroeg in voor de zonsopkomst boottocht van de volgende dag.

En die boottocht is geweldig. We pedellen met de boot en zien een prachtige zonsopkomst. We genieten van de dierengeluiden en de rust. Vogels en kaaimannen zijn er in grote getale. Dan eerst het ontbijt in de lodge en om half negen gaan we met de motorboten weg. We zien een otter, een toekan, kaaimannen, roofvogels, apen en leguanen. Dan leggen we de boot stil en gaan we met vlees piranha vissen. Je voelt ze duidelijk aan het vlees eten en als je geluk hebt zit er bij het ophalen eentje aan de haak. We doen ze in een emmer, want na een stukje verder varen wordt de vis aan de kaaiman gevoerd. natuurlijk wil iedereen hem zien springen. Ja, ja wat erg..... maar ze worden normaal ook door kaaimannen gegeten. En dit levert mooie plaatjes op.

We sluiten af met een lunchbuffet, een siesta in de hangmat en een duik in het zwembad. De truck wil niet starten dus die moeten we aanduwen, om weer terug te gaan naar Poconé. We rijden een aantal kilometers via een zandweg de Pantanal uit, vanuit de dakstoelen bekeken. Zon in de rug, wind door de haren en blik op oneindig.

• 28 Augustus 2009 - 23:14

Monique De Kraker:

Nou, jullie hebben al heel wat gezien zeg.

Veel plezier verder, ik ga nu lekker slapen (1.13 uur), we hebben net "noodweer" gehad, dit trekt nu naar het oosten weg.

Groetjes,
    Monique

• 29 Augustus 2009 - 10:02

Agnes:

Wat gaaf allemaal zeg, super hoor!!! Echt mooi om te zien en te lezen (IK WIL OOK ....) jammer, maar hier moet worden gewerkt, oh nee, vandaag dagje Mysteryland! Is aan het eind van de straat en ook leuk.

Ga lekker verder genieten he, en schrijf vooral en kom maar op met (nog meer) foto's!!

Groetjes uit het westen, Agnes.

• 30 Augustus 2009 - 20:19

R, G, S En D:

Hoihoi, Kunnen jullie een paar schoenen en 2 riemen meenemen. Graag gemaakt van een door jullie zelf gestripte kaaiman :-))Zoals gebruikelijk klinkt het weer voortreffelijk.

Doe voorzichtig daar..

Knuffels van ons.

• 07 September 2009 - 12:13

R, G, S En D:

VOor het geval jullie het nog niet wisten.
    R (ichard
    G.(ermaine)