Haute Corse - Reisverslag uit Asco, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Haute Corse - Reisverslag uit Asco, Frankrijk van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Haute Corse

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

05 Augustus 2014 | Frankrijk, Asco

Na 2 weken pakken we op vrijdag op en vertrekken we richting Corte. De rit duurt zo'n 3 uur en voert ons door het prachtige berglandschap van Corsica. Het plan is om onderweg ergens een picknick te doen, maar het lukt ons niet om een geschikt schaduwrijk plekje te vinden. En dan is het ineens nog maar een half uur rijden. Dus we picknicken op de camping. Camping Tizarella is gelegen aan een ondiep riviertje (met stroompjes) en beschikt over veel bosjes en bomen. We staan letterlijk in het bos, de tent past er net tussen, met uitzicht op de prachtige bergen van Asco (half uur boven Corte).
Na een dag heeft alles weer een plekje, de tafel staat goed, het schort met borden, bekers en bestek hangt, het keukentje op de juiste plaats en de tarp opgehangen tegen de zon.

We verkennen het zwembad, waar de meiden meteen vriendinnen maken. Ook waden in het riviertje is een leuke bezigheid. We spreken af dat we een dag camping afwisselen met een dag er opruit. Dus zo dat leverde het volgende resultaat op in de eerste week in dit gebied.

We bezoeken een ambachtelijk corsicaans dorpje genaamd Lama. Daar lopen we tussen de huizen door over keienstraatjes. Een aardige meneer laat ons via zijn eigen tuintje het uitzicht op de zee zien bij Ile Rousse. We drinken wat bij amama het enige café restaurant hier en vervolgen onze weg naar Ile Rousse. Hier wandelen we door de straatjes, nadat we het uiterste puntje naar de toren beklommen hebben. Een leuke wandeltocht voor de namiddag. Op de route terug stoppen we bij een pizzeria waar we heerlijk genieten van de avondmaaltijd.

Zondagmiddag bezoeken we het gezellige stadje Corte. We klimmen via vele traptredes naar de citadel en genieten van de toren en het prachtige uitzicht.
We doen ons ook tegoed aan wat souvenirs, die de kleine boetieks te bieden hebben.

Dan een heftige dag voor de meiden. We gaan op autotour. Het wordt een ritje langs kleine dorpjes via bochtige bergwegen. Prachtige omgeving (waar ze het merendeel niet van zien omdat ze film zitten te kijken) met mooie uitzichten en lieflijke plaatsjes. We stappen een aantal keren uit om de dorpjes te verkennen. We eindigen uiteindelijk in Calvi waar weaan het eind van de dag nog het strand bezoeken. Een fotografe vraagt ons of we een fotoshoot willen doen met de meiden. Als alle haken en ogen ons duidelijk zijn, stemmen we in. Mooie zwart/wit foto's die we een paar dagen later in Calvi af moeten halen.

Asco ligt mooi in de bergen en bij Haut Asco kun je prachtig wandelen. Dus ook dat gaan we doen. Met de wandelschoenen aan bedwingen we de grillige stenen paadjes die langs en door de bergen lopen. We zien besneeuwde bergtoppen redelijk dichtbij. Na 75 minuten komen we bij een bruggetje over de rivier met uitzicht op een waterval. Daarna is de tocht te moeilijk voor de kinderen (te grote stappen), dus leggen we hetzelfde stuk ook teug af. Via rode en oranje stippen kunnen we spoorzoeken en dat gaat de meiden goed af. Ook het klauteren kunnen ze prima. Bij terugkomst sluiten we af met een drankje bij het restaurant. Dan terug naar de camping voor een lunch met omelet en de verdiende verkoeling in het zwembad.

• 05 Augustus 2014 - 18:41

Beneth En John:

Leuk te horen, hoe je de balans vindt tussen sightseeing en op de camping. Ieder wat wils en dus tevreden.
    Groetjes aan de meiden en aan jullie. Het ia alles behalve afzien, zo te lezen.

• 05 Augustus 2014 - 21:07

Wendy:

Heel herkenbaar; dagje camping dagje erop uit. Was bij ons ook vaak de deal. Wat een heerlijke belevenissen allemaal. Geniet er nog ff goed van.

• 05 Augustus 2014 - 21:07

Wendy: