Laatste week - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

18 September 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Een week met z'n tweeën

Paraty
We komen donderdagavond laat aan in Sao Paolo. We worden op het vliegveld, zoals afgesproken, opgewacht en naar ons luxe hotel gebracht in de binnenstad. We blijven niet lang op, de volgende ochtend moeten we namelijk vroeg opstaan om naar het busstation te gaan. Maar niet voordat we van het heerlijke ontbijt hebben genoten. De reis naar Paraty duurt zes uur en we komen er rond twee uur in de middag aan. Hier verblijven we in een poussada, een soort van hotel/pension wat door een familie, generatie op generatie, wordt gerund. Paraty is een heerlijk stadje met kobbelstenen weggetjes, autovrij, veel winkeltjes, restaurants en een haven. Het weer is goed en we vermaken ons hier prima. We wandelen naar het fort, slenteren langs de winkeltjes, kopen van alles, pikken af en toe een terrasje en eten bij leuke restaurantjes. Ook wordt er een ring gekocht ter ere van ons jubileum.

Ilha Grande
Zondag worden we om half twaalf opgehaald en naar de aanlegsteiger in Angra gebracht. Het is anderhalf uur rijden en dezelfde tijd met de boot om op Ilha Grande te komen. We komen daar om een uur of drie aan, dus we kunnen nog genieten van het mooie weer en de plaats aan de haven.
We zien veel mensen aan het eind van de dag vertrekken met de ferry, die het weekend hier hebben doorgebracht. Het wordt rustig op het eiland.

De eerste dag dat we er zijn slaat het weer helemaal om, het regent en houdt niet op. Dat betekent relaxen en een boek lezen, maar dat hadden we natuurlijk liever op het strand gedaan in onze nieuwe zwemoutfits. We lopen alleen voor de lunch en het avondeten het dorpje in, waarbij het 's avonds in eerste instantie droog is.

De tweede dag bij het ontbijt raken we in gesprek met de andere vakantiegangers die smeken om zon. Helaas is het nog steeds bewolkt, maar wel droog. Wij moeten eerst de reis naar Rio van woensdag regelen, aangezien we niet weten hoe laat we worden opgehaald. Om half twaalf zijn we klaar en gaan we op weg naar een strand in de buurt. De lucht wordt lichter, dus we hebben hoop. Maar een strand in de buurt wordt een wandeling van 4 uur naar een strand aan de andere kant van het eiland. Het is een tocht met wat klimpartijen door tropisch regenwoud, maar zeer de moeite waard. Onderweg begint het wat te miezeren, maar het het is goed weer om te wandelen. We nemen nog een duik in zee voordat we de boot terug nemen naar het dorp. Bijna koud komen we aan, dus een warme douche, omkleden en dan eten bij het exclusieve visrestaurant in de haven. Goede sfeer, goed eten, goede wijn en goed gezelschap, ach wat willen we nog meer.

Rio
Dan is het tijd voor ons laatste avontuur hier in Brazilië, Rio de Janeiro. We nemen de snelle boot en aan de andere kant worden we opgewacht door een chauffeur. Het is 2,5 uur naar Rio. Onderweg krijgt hij nog een lekke band, maar gelukkig wordt deze snel vervangen. Als we in ons wederom luxe hotel aankomen, checken we snel in en boeken we een express citytour. Snel naar de supermarkt voor de lunch en dan worden we kwart voor twee opgehaald. De tour duurt uiteindelijk tot 8 uur 's avonds, maar dan hebben we ook alle highlights gezien, de suikerberg, het christusbeeld, uitzicht over de stad, farvellas, de kerk en de sambaschool. Vooral het uitzicht in het donker vanaf de suikerberg is fantastisch.
We zijn aardig moe als we terugkomen, maar we frissen ons op voor het eten. Nog even informeren bij het hotel of er ergens sambadansen is. De receptionist weet een goed adres waar je kunt eten en dansen. We nemen een taxi er naar toe en het wordt een gezellige avond met eten, drinken en dansen. Wat een geweldige braziliaanse sfeer. Om 1 uur zijn we terug in het hotel, maar met een heerlijk voldaan gevoel.

Onze laatste dag in Brazilië starten we met een favellatour. We worden met een busje bij het hotel opgehaald en vervolgens gaan we op motortaxis naar de top van de favella. Daar stappen we af en lopen geleidelijk door de sloppenwijk naar beneden. Er zijn in Rio inmiddels duizend favellas, waarvan meer dan de helft te maken heeft met drugscriminaliteit. In het eerste gedeelte mogen we geen foto's maken. Maar als we in de kleinere straatjes komen wel. We moeten alleen de camera meteen opbergen als we iemand zien met een geweer of een portofoon. We zien in ieder geval een pistool en machinegeweer voorbij komen. Maar er is verder niets aan de hand:-(. We bezoeken een huis, een artiest, een winkel en een kinderdagverblijf, en bij de laatste laten we een zak met vingerpoppetjes achter. De organisatie waarmee we de tour doen stimuleert projecten in de favella, zodat de mensen op een normale manier hun geld kunnen verdienen en niet hoeven bedelen.
Om één uur zijn we terug om onze tas te pakken en uit te checken. Onze bagage kan worden opgeslagen terwijl wij gaan lunchen, nog even naar het Copacabanastrand en de laatste souveniers kopen. We kunnen in het hotel douchen op de bovenste etage waar het zwembad is. Ze regelen een taxi voor ons en dan zijn we op weg naar het vliegveld. We vertrekken hier om zeven uur, in NL middernacht, en vrijdag aan het eind van de middag zullen we weer thuis zijn. Toch wel jammer, want we zijn nog niet uitgekeken in Rio. Maar wie weet komen we hier nog eens terug.....

• 18 September 2009 - 13:34

Wendy:

Jammer...jullie avontuur zit er op ;-(
    Maar zo te lezen weer van alles gezien, meegemaakt en beleefd. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's. Tot snel!
    Groetjes,
    Wendy

• 20 September 2009 - 16:34

Agnes:

Jee, het ziet er allemaal echt weer heel leuk uit hoor. Super!
    Nu weer thuis volgens mij. Aclimatiseer maar lekker en tot mails maar weer.

Groetjes, Agnes, Arjen, Tom en Yuan Yuan

• 21 September 2009 - 05:27

Sake:

Hey Dirk

De 2e foto (copacabana) heb jij zeker genomen.
    Een prachtig stuk natuur!

Sake

• 28 September 2009 - 12:21

Rob. Blondeau:

Met plezier jullie reisverslag gelezen. Een belevenis. Hoeveel SD'tjes zijn er vol geschoten?
    Zien elkaar weer gauw op het werk.
    Groet,
    Rob.