De jungle in - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu De jungle in - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Dirk en Tineke Hummel Springer - WaarBenJij.nu

De jungle in

Door: dirkentineke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Tineke

12 September 2009 | Brazilië, Brasilia

De jungle in.

Maandag vertrekken we naar de junglelodge. Allereerst rijden we naar de haven om drijvende huizen te bekijken, dolfijnen te spotten en om nogmaals de twee wateren van dichtbij te bekijken. In de haven is ook een vismarkt en dat is te ruiken. Dan 2 uur rijden naar het noordoosten, in de motorboot, nog eens een uur naar de lodge. Het is bijzonder om tussen en onder bomen door te varen, die in het water staan. De lodge ligt helemaal afgelegen, we slapen in een kamer die onderdeel is van een rond gebouw. In de middencirkel staat de watertank. De badkamers vormen de volgende cirkel en dan het slaapvertrek. Allemaal aardig open en gehorig. Je wordt 's ochtends wakker van leeglopende stortbakken. Maar het is zeker een sfeervolle omgeving. Na de heerlijke lunch gaan we een jungletocht maken van 3 uur. Het hoogtepunt is een grote bruine vogelspin die uit zijn hol wordt gehaald, waarbij zijn kaken getoond worden om te laten zien hoe gevaarlijk hij is. Ook kan het beest een meter springen. Iedereen vond het interessant, maar ik ken iemand die bijna hysterisch was. Ondertussen waren de mosquitos extra actief bij het stilstaan en de laatste van de groep, rara wie dat was, was de pineut. Ja je moet er wat voor over hebben. Gelukkig ging de tocht uiteindelijk verder naar een waterval, voor de nodige verkoeling.
's Avonds na het eten genieten van een kampvuur en junglegeluiden. Vanuit ons bed, met gelukkig eigen meegebracht mosquitonet, kon je ze nog steeds horen. Echt prachtig!
De tweede dag was het tijd voor een bezoek aan een dorp in de jungle. Het bleek één huis te zijn. Tot overmaat van ramp bleek deze persoon ook nog onlangs een deel van de jungle platgebrand te hebben om meer te kunnen verbouwen. De rook kwam er nog af. Dit hadden we ons toch wel iets anders voorgesteld. En hiervoor waren we toch niet gekomen? We zien weinig dieren, maar dat schijnt te maken te hebben met de dichtheid van de amazone. Ze kunnen zich goed schuilhouden. Dat is wat jammer voor ons. Maar we hebben tenminste de zuurstof opgesnoven in de longen van de wereld.

De tweede middag bestaat uit relaxen en tweederde van de groep maakte zich op voor een overnachting in de jungle in een hangmat met mosquitonet. Nou wij in ieder geval niet....
Kanoën aan het eind van de middag. Een poging tot piranhavissen mislukt jammerlijk, maar we zien wel de avondzon vanaf het water. Met z'n zessen genieten we van een goed maal, caprinha's en leuke gesprekken bij kaarslicht, terwijl de anderen kip braden boven een zelfgemaakt vuur, hun eigen borden maken, dan een nachtwandeltocht maken met veel spinnen en vervolgens de meegenomen drank soldaat maken. Als wij naar ons heerlijke bed gaan voor een goede nachtrust, slapen de anderen veelal niet meer dan één uur die nacht. s Ochtends voor het ontbijt zijn ze terug in de lodge. Wij krijgen ontbijt op bed voor onze 15-jarige trouwdag, das nog eens bijzonder in de jungle. We zwemmen die ochtend nog wat en in de middag keren we terug naar het hotel in Manaus. Daar hebben we 's avonds van 6 tot 8 een punchparty voor onze trouwdag. Het is ook meteen de laatste avond van de Braziliëreis, dus iedereen is uitgelaten, maar ook een beetje verdrietig. Vijf personen verlaten de groep, waaronder wij, er komen negen nieuwe mensen bij om vervolgens door te gaan naar Venezuela. Ja, ja en jullie vinden 5 weken lang. De meesten zijn meer dan 3 maanden onderweg.

Het definitieve afscheid is natuurlijk de volgende dag. Gelukkig gaan we met vier personen tegelijk naar het vliegveld. We drinken nog koffie met elkaar en ook dan volgt er opnieuw een afscheid. Wij vliegen nationaal en de twee dames internationaal. Maar terugkijkend kunnen we zeggen dat we een hele groep nieuwe vrienden hebben gemaakt, het doet een beetje pijn om weg te gaan, maar we weten dat we het laatste deel van onze vakantie een heerlijke luxe week met z'n tweeën hebben en dat voelt goed. We hebben tenslotte iets te vieren....

• 12 September 2009 - 14:09

Monique:

Lijkt mij ook geen goed idee, een nacht in de jungle in een hangmat.

Nu nog even lekker luxe genieten, heerlijk.

Enne, van harte met jullie 15 jarig huwelijk.

Groetjes uit een zonnig zeeland :-)

• 12 September 2009 - 19:39

Bert Anneke En Kids.:

Gefeliciteerd met jullie 15 jarig huwelijk. Kun je nagaan hoe lang wij al getrouwd zijn.
    Geniet er nog even lekker van en hopelijk neem je geen vogelspinnen mee naar Assen.
    Groetjes van ons allemaal.

• 13 September 2009 - 07:26

Susan & Mladen:

Chess-titam! Oftewel van harte gefeliciteerd met jullie kristallen jubileum en geniet van jullie welverdiende luxe week samen!

• 14 September 2009 - 05:37

De Bennetties:

Gefeliciteerd

En geniet er nog maar even van

Sake Marjanne Wout en Jelle

• 14 September 2009 - 21:46

Ineke & Roelof:

He reizigers! Van harte met jullie 15 jarig huwelijk! Een memorabele plek om dat te vieren, zal je nooit vergeten.
    Geniet er nog van!
    :-)

• 15 September 2009 - 17:14

Wendy:

Alsnog van harte gefeliciteerd met jullie 15e huwelijksdag. En wat een plek om dat te vieren!
    En wat een plek om te zijn. Echt helemaal van de wereld, met super spannende dieren.
    Heel veel plezier met die laatste relax dagen! Geniet ervan!
    Groetjes,
    Wendy